Näytä suppeat kuvailutiedot

Tiedoksiannon kehittyminen

Yritys, Antti; Pirttiala, Heikki (2009)

dc.contributor.authorYritys, Antti
dc.contributor.authorPirttiala, Heikki
dc.date.accessioned2009-12-28T10:57:52Z
dc.date.available2009-12-28T10:57:52Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-200912016637
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/6611
dc.description.abstractTässä opinnäytetyössä tarkasteltiin tiedoksiannon kehittymistä alioikeuksissa. Aluksi käytiin tiedoksiannon historia vaiheittain läpi Ruotsin-Suomen ajalta asti. Tiedoksiantomenettely purettiin auki ja esiteltiin sen tärkeimmät vaiheet oikeudenkäyntiprosessin aikana. Tiedoksiantomenettelystä on tärkeää tietää tiedoksiannon merkitys ja sisältö, sen suorittajat ja vastaanottajat. Ilman järjestelmällistä ja valvottua tiedoksiantoa ei pystytä oikeudenkäyntejä järjestämään niin luotettavasti ja tehokkaasti kuin nykyään. Opinnäytetyön keskeisimmässä roolissa oli vuoden 2009 työryhmämietintö, joka on ehdotus tiedoksiantouudistukseksi. Opinnäytetyössä esiteltiin suunnitellut uudistukset ja pohdittiin näiden aiheuttamia vaikutuksia oikeudenkäyntiprosessiin. Työn tarkoituksena oli kuvata uudistusten tuomat hyvät ja huonot vaikutukset. Uudistuksille on otetu mallia muissa Pohjoismaissa jo käytössä olevista tiedoksiantotavoista. Uudistukset tuovat Suomen oikeudenkäyntiprosessin ajantasalle ja vastaavat siten tehokkaasti nykyajan haasteisiin. Uudistukset muuttavat käytettävien tiedoksiantotapojen käyttöjärjestystä ja tuovat uusia tapoja toimittaa tiedoksiannot. Muutokset ovat jo pitkään toivottuja ja sen myötä tervetulleita. Uusien tiedoksiantotapojen käyttämisestä on saatu toimivia kokemuksia sekä naapurimaissa että ylemmissä tuomioistuimissa. Käräjäoikeusverkoston supistumisen myötä alioikeudet tarvitsevat uusia keinoja ja menettelytapoja hoitaakseen kasvavaa työmäärää. Suunnitellut uudistukset ovat toimiva apuväline tähän tarpeeseen ja niiden avulla pystytään hoitamaan suurempi työmäärä pienemmällä henkilökunnalla. Pohdinnassa päädyttiin siihen tulokseen, että uudistukset ovat tarpeellisia tuomaan Suomessa tapahtuva tiedok-sianto ajantasalle ja nykyaikaiseksi. Ilman uudistuksia tiedoksiantoa ei pystytä tehostamaan ja tiedoksiannon kustannuksia ei voida alentamaan.fi
dc.description.abstractThis thesis is focused on studying the development of the service procedure in lower courts. First, the history of the service procedure is explained phase by phase, starting from the times of Sweden-Finland. The concept of service procedure is opened and the most important phases during legal proceedings are introduced. It is important to know the significance and contents of service, as well as the parties served and the process server. Without systematic and controlled service, a reliable and efficient trial would be impossible to organize. A major role in this thesis was played by a working group report from 2009 which includes a proposal to renew the service procedure. The thesis introduces the planned renewal and its effects on legal proceedings. The aim of the thesis is to describe the advantages and disadvantages brought by the renewal. The renewal methods have been copied from the other Nordic countries where the methods are already in use. The renewed system will bring the Finnish trial process up-to-date and the process is able to cope with the present-day challenges. The renewal will change the order of the service procedure methods in use, as well as bring new methods to effect service. This kind of renewal has been expected for a long time, and indeed, is considered to be warmly welcome. The use of these new service methods has proved successful in the neighboring countries and also in higher courts. Following the reduction of the court network in Finland, lower courts require new ways and procedures to handle the growing work load. Renewals that have been planned are a working aid for this particular need in question, and managing a bigger work load is possible with less staff. As a conclusion it can be stated that the renewal is necessary to bring the service procedure in Finland up-to-date. Without the new system it will be impossible to effect service effectively and keep the costs down.en
dc.language.isofin
dc.publisherKajaanin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjecthistoria
dc.subjectkansainvälinen vertailu
dc.subjectuudistukset
dc.titleTiedoksiannon kehittyminenfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1973
dc.organizationKajaanin ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationKajaanin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordTiedoksianto
dc.subject.specializationOikeudelliset opinnot
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot