Vammaisten asiakkaiden kokemuksia ja toiveita Toimintapiste Rastin päivätoiminnasta
Masalin, Hanna (2013)
Masalin, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päivätoiminnan asiakkaiden omia kokemuksia päivätoiminnasta. Tarkoituksena oli myös selvittää heidän päivätoimintaan liittyviä toiveita. Tutkimuksen myötä Toimintapiste Rasti saa toiminnan kehittämisen kannalta tärkeää tietoa asiakkaiden kokemuksista ja toiveista.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavana oli viisi päivätoiminnnan asiakasta. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tulosten mukaan päivätoiminnassa tehtyjä työtehtäviä pidettiin monipuolisina, mielekkäinä ja haastateltavia innostavina. Päivätoiminnassa opittuja asioita olivat itsenäisen elämän taidot, käytöstavat, ajan hahmotus ja sosiaaliset taidot. Haastateltavien mielestä oma-aloitteisuutta tuetaan. Ohjaajien tunnettavuus oli hyvä haastateltavien keskuudessa. Haastateltavat tunsivat ajoittain tarvetta lisäohjaajille ja yksilölliselle ohjausajalle. Sosiaalisten suhteiden löytymistä pidettiin yhtenä päivätoiminnan parhaista puolista. Haastateltavien toiveissa esiintyivät miesohjaajien lisääminen, erilaiset työtehtävät, aktiviteetit ja ulkopuolinen toiminta.
Johtopäätöksistä ilmenee päivätoiminnan tuoneen haastateltaville sosiaalisia suhteita, itsenäisen elämän taitoja ja etenkin kattavaa sekä elämyksellistä tekemistä. Haastateltavat kokivat viihtyvänsä päivätoiminnassa. Kehittämisen kohteita haastateltavien mukaan olivat työtehtävien laajempi vaihtuvuus, jakelukeittiön ruuan monipuolistaminen ja melutason laskeminen.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavana oli viisi päivätoiminnnan asiakasta. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tulosten mukaan päivätoiminnassa tehtyjä työtehtäviä pidettiin monipuolisina, mielekkäinä ja haastateltavia innostavina. Päivätoiminnassa opittuja asioita olivat itsenäisen elämän taidot, käytöstavat, ajan hahmotus ja sosiaaliset taidot. Haastateltavien mielestä oma-aloitteisuutta tuetaan. Ohjaajien tunnettavuus oli hyvä haastateltavien keskuudessa. Haastateltavat tunsivat ajoittain tarvetta lisäohjaajille ja yksilölliselle ohjausajalle. Sosiaalisten suhteiden löytymistä pidettiin yhtenä päivätoiminnan parhaista puolista. Haastateltavien toiveissa esiintyivät miesohjaajien lisääminen, erilaiset työtehtävät, aktiviteetit ja ulkopuolinen toiminta.
Johtopäätöksistä ilmenee päivätoiminnan tuoneen haastateltaville sosiaalisia suhteita, itsenäisen elämän taitoja ja etenkin kattavaa sekä elämyksellistä tekemistä. Haastateltavat kokivat viihtyvänsä päivätoiminnassa. Kehittämisen kohteita haastateltavien mukaan olivat työtehtävien laajempi vaihtuvuus, jakelukeittiön ruuan monipuolistaminen ja melutason laskeminen.