Urheilutapahtuman sponsorihankinta
Kurki, Aleksi (2013)
Kurki, Aleksi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618358
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sponsorointiyhteistyötä Kotkan painimiehet Ry:n toimeksiannosta. Työssä keskityttiin etenkin yritysten suhtautumiseen ja käytännön toimintaan kumppanuuksissa. Teoriaosuudessa käytiin läpi sponsorointiyhteistyön määritelmä ja selvitettiin yhteistyön merkitystä ja järjestämistä sekä yritysten että kohteen kannalta. Käytännön osuudessa yrityksiltä kerättiin tietoa toimista omissa kumppanuuksissa.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään yritysten näkökulmaa sponsorointiyhteistyöhön ja kuvaamaan painiseuralle yritysten syitä ryhtyä yhteistyökumppanuuksiin. Tarkoituksena oli tuoda uutta tietoa painiseuralle, jota se voisi hyödyntää tulevien kumppanien etsinnässä ja nykyisten yhteistyösuhteiden syventämisessä.
Yrityksiltä kerättiin haastatteluilla tietoa niiden yhteistyökäytännöistä. Haastateltavat yritykset valittiin niiden joukosta, jotka osallistuivat painiseuran 18.5.–19.5. 2013 järjestämän painitapahtuman sponsorointiin. Yrityksiltä tiedusteltiin niiden suhtautumista sponsorointiyhteistyöhön, perusteita kohteiden valintaan, kumppanuuden hyödyntämisestä markkinoinnissa sekä yhteistyökäytäntöjen mahdollisesta kehittämisestä tulevaisuudessa.
Haastatteluista saadut tiedot osoittivat, että harva yritys hyödyntää aktiivisesti yhteistyökumppanuuksiaan liiketoiminnassaan. Suuri osa yrityksistä kertoi luottavansa pelkästään kumppanuuden tuomaan julkisuuteen, eikä pyrkinyt millään tapaa hyödyntämään sitä markkinoinnissaan. Haastatteluissa yritykset myös ilmaisivat suhtautuvansa positiivisemmin pidempikestoisiin yhteistyökumppanuuksiin kuin lyhyisiin.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään yritysten näkökulmaa sponsorointiyhteistyöhön ja kuvaamaan painiseuralle yritysten syitä ryhtyä yhteistyökumppanuuksiin. Tarkoituksena oli tuoda uutta tietoa painiseuralle, jota se voisi hyödyntää tulevien kumppanien etsinnässä ja nykyisten yhteistyösuhteiden syventämisessä.
Yrityksiltä kerättiin haastatteluilla tietoa niiden yhteistyökäytännöistä. Haastateltavat yritykset valittiin niiden joukosta, jotka osallistuivat painiseuran 18.5.–19.5. 2013 järjestämän painitapahtuman sponsorointiin. Yrityksiltä tiedusteltiin niiden suhtautumista sponsorointiyhteistyöhön, perusteita kohteiden valintaan, kumppanuuden hyödyntämisestä markkinoinnissa sekä yhteistyökäytäntöjen mahdollisesta kehittämisestä tulevaisuudessa.
Haastatteluista saadut tiedot osoittivat, että harva yritys hyödyntää aktiivisesti yhteistyökumppanuuksiaan liiketoiminnassaan. Suuri osa yrityksistä kertoi luottavansa pelkästään kumppanuuden tuomaan julkisuuteen, eikä pyrkinyt millään tapaa hyödyntämään sitä markkinoinnissaan. Haastatteluissa yritykset myös ilmaisivat suhtautuvansa positiivisemmin pidempikestoisiin yhteistyökumppanuuksiin kuin lyhyisiin.