Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuorten aikuisten vapaa-ajan matkustamiseen vaikuttavat ostokäyttäytymistekijät : vertaileva tutkimus: suomalaisten ja saksalaisten liiketaloudenopiskelijoiden ostokäyttäytyminen

Takala, Maiju (2013)

Avaa tiedosto
Takala_Maiju.pdf (682.6Kt)
Lataukset: 


Takala, Maiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417924
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vapaa-ajan matkailuun liittyviä ostokäyttäytymistekijöitä. Tavoitteena on selvittää, mitkä sisäiset ja ulkoiset tekijät vaikuttavat nuorten aikuisten ostopäätöksiin. Tutkimus toteutetaan vertailevana tutkimuksena, jossa verrataan suomalaisia ja saksalaisia ammattikorkeaopiskelijoita. Tarkoituksena on löytää yhtenäisiä ja erottavia tekijöitä.

Opinnäytetyön teoriaosio on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tutustutaan ostokäyttäytymisen teoriaan ja siihen liittyviin tekijöihin. Teoriassa käydään läpi sisäiset ja ulkoiset vaikuttajat sekä ostoprosessin eri vaiheet. Toisessa teoriaosassa keskitytään vapaa-ajan matkailuun. Siinä kerrotaan vapaa-ajan matkailusta yleensä ja siihen liittyvistä osatekijöistä. Teoreettinen viitekehys perustuu enimmäkseen kirjallisiin lähteisiin, mutta myös elektronisia aineistoja on käytetty. Esitetyssä teoriassa on pyritty käsittelemään asiat nuorten aikuisten näkökulmasta, mutta aiheesta ei ole paljon kirjoitettua aineistoa.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna, johon käytettiin muokattavaa haastattelurunkoa valittujen teemojen perusteella. Tutkimusotantaan osallistui viisi opiskelijaa Rovaniemen ammattikorkeakoulusta ja viisi saksalaista vaihto-opiskelijaa Lahden ammattikorkeakoulusta.

Tutkimuksessa ei ilmennyt suuria eroavaisuuksia näiden kahden maan opiskelijoiden välillä. Tutkimustulosten mukaan nuorten aikuisten vapaa-ajan matkailun ostopäätöksiin vaikuttavat heidän elämäntilanteensa ja tulot sekä heidän persoonallisuutensa ja mielenkiintonsa. Ystävillä ja Internetillä oli myös merkittävä osa ostopäätösten teossa.

Tutkimustulokset on saatu pienestä otantaryhmästä, minkä vuoksi niitä ei voida yleistää. Suuremmalla otannalla tutkimuksen tuloksista olisi saatu vertailukelpoisempia ja näin voitu löytää toistuvia yhtenäisyyksiä, jotka lisäisivät tulosten yleistävyyttä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste