Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Perhekasvatuksesta 2010-luvun seksuaalikasvatukseen

Sipiläinen, Hanna (2013)

 
Avaa tiedosto
sipilainen_hanna.pdf (1.013Mt)
Lataukset: 


Sipiläinen, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä käsitettä ”perhekasvatus”, verrata perhekasvatusta ja terveystietoa keskenään sekä tutkia, onko mediasta tai internetistä täydennystä terveystiedon opetussuunnitelmaan. Opinnäytetyössä kerättiin myös nuorten kokemuksia saadusta seksuaalikasvatuksesta. Tarkoituksena on herättää aiheesta keskustelua. Opinnäytetyö kuuluu 2,6 Kestävä kansakunta -hankkeen valmisteluun.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus ja alkuperäisaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Alkuperäisaineisto koostui seitsemästä pro gradu -tutkielmasta, kahdesta peruskoulun opetussuunnitelman perusteista ja neljästä nuorille suunnatusta seksivalistussivustosta.
Tulosten mukaan, ettei perhekasvatusta ja terveystietoa voida verrata toisiinsa. Perhekasvatus oli laajempi kokonaisuus, jota opetettiin useassa oppiaineessa, pääsääntöisesti kotitaloudessa. Terveystieto on oma oppiaineensa, joka keskittyy ihmisen terveyteen ja terveellisiin elämäntapoihin. Nuorille suunnatut seksivalistussivut ovat luotettavien järjestöjen ylläpitämiä ja niiden tekemiseen osallistuu niin asiantuntijoita kuin nuoriakin. Ne ovat sisällöiltään monipuolisia ja nuoret saavat esittää mieltä askarruttavia kysymyksiä sekä toisilleen että asiantuntijoille. Terveystietoon ja seksuaalikasvatukseen suhtaudutaan pääsääntöisesti myönteisesti ja sitä pidetään tärkeänä. Seksuaalikasvatus tulisi kuitenkin ajoittaa alkamaan aikaisemmin ja opetukseen tulisi käyttää enemmän aikaa, jotta asiat ehditään käymään kunnolla läpi. Sisältöön haluttiin enemmän keskustelua tunteista, oikeuksista ja vastuusta, mutta myös tulevaisuudesta, kuten perheen perustamisesta ja hedelmällisyyteen liittyvistä ongelmista. Opetusmenetelmiä pitäisi käyttää monipuolisesti. Yleisin toive opetusmenetelmästä oli keskustelu. Opetusmateriaalia tulisi uusia useammin. Seksuaalikasvatusta opettavan toivottiin olevan nuorempi, koska nuoren ajateltiin ymmärtävän nuoria paremmin. Painotettiin myös, että opettajan asenteella, kiinnostuksella ja nuorten kunnioittamisella oli suuri merkitys seksuaalikasvatuksen onnistumisessa. Joidenkin nuorien mielestä seksuaalikasvatus oli hyvin negatiivissävytteistä. Johtopäätöksenä perhekasvatusta kaivattaisiin edelleen seksuaalikasvatuksen ohelle. Sen avulla saatettaisiin saada syntyvyys nostettua ja ensisynnyttäjien ikä laskemaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste