Markkinointiviestintäsuunnitelma : case: Vola-Golf
Tauriainen, Noora (2013)
Tauriainen, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laatia markkinointiviestintäsuunnitelma mäntyharjulaiselle yritykselle Vola-Golfille. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykseltä ja se on tehty tiiviissä yhteistyössä yrityksen edustajien kanssa. Opinnäytetyölle oli yrityksellä tarvetta, koska toimeksiantajalla ei ole entuudestaan tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on löytää kohdeyritykselle ne markkinointiviestintäkanavat ja –keinot, joiden avulla se saavuttaa sen potentiaalisimmat kohderyhmät tehokkaasti ja kustannuksia säästäen. Koska yritys on pieni, suunnitelmassa on pyritty hyödyntämään myös jo yrityksellä käytössä olevia markkinointiviestinnän kanavia. Tällöin on mietitty, kuinka jo olemassa olevaa markkinointiviestinnän kanavaa voidaan käyttää tehokkaammin.
Opinnäytetyö sisältää sekä teoria- että empiriaosan. Teoriaosassa on kaksi päälukua, ensimmäinen keskittyy yrityksen markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheisiin ja toinen markkinointiviestinnän keinoihin. Yrityksen pyynnöstä markkinointiviestinnän keinoissa on keskitytty verkkoviestinnän ja sosiaalisen median merkitykseen markkinointiviestinnässä. Teoriaosassa lähdemateriaalina on käytetty teemaan sopivaa kirjallisuutta että sähköisiä lähteitä. Empiirinen osuus rakentuu teorian pohjalta, ja siinä on laadittuna Vola-Golfin markkinointiviestintäsuunnitelma. Empiriaosa sisältää yrityksen nykytilanne analyysin, markkinointiviestinnän tavoitteet, strategian, kohderyhmän ja budjetin. Lisäksi suunnitelmassa on markkinointiviestintämix ja markkinointiviestinnän aikataulu.
Opinnäytetyön tuloksena on markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on suunniteltu toteutettavaksi ensi vuonna. Markkinointiviestinnän avulla yrityksen tunnettuvuus lisääntyy kohderyhmien keskuudessa. Yritys voi käyttää suunnitelmaa myös tukena, kun se suunnittelee tulevaisuuden markkinointiviestintäänsä.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on löytää kohdeyritykselle ne markkinointiviestintäkanavat ja –keinot, joiden avulla se saavuttaa sen potentiaalisimmat kohderyhmät tehokkaasti ja kustannuksia säästäen. Koska yritys on pieni, suunnitelmassa on pyritty hyödyntämään myös jo yrityksellä käytössä olevia markkinointiviestinnän kanavia. Tällöin on mietitty, kuinka jo olemassa olevaa markkinointiviestinnän kanavaa voidaan käyttää tehokkaammin.
Opinnäytetyö sisältää sekä teoria- että empiriaosan. Teoriaosassa on kaksi päälukua, ensimmäinen keskittyy yrityksen markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheisiin ja toinen markkinointiviestinnän keinoihin. Yrityksen pyynnöstä markkinointiviestinnän keinoissa on keskitytty verkkoviestinnän ja sosiaalisen median merkitykseen markkinointiviestinnässä. Teoriaosassa lähdemateriaalina on käytetty teemaan sopivaa kirjallisuutta että sähköisiä lähteitä. Empiirinen osuus rakentuu teorian pohjalta, ja siinä on laadittuna Vola-Golfin markkinointiviestintäsuunnitelma. Empiriaosa sisältää yrityksen nykytilanne analyysin, markkinointiviestinnän tavoitteet, strategian, kohderyhmän ja budjetin. Lisäksi suunnitelmassa on markkinointiviestintämix ja markkinointiviestinnän aikataulu.
Opinnäytetyön tuloksena on markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on suunniteltu toteutettavaksi ensi vuonna. Markkinointiviestinnän avulla yrityksen tunnettuvuus lisääntyy kohderyhmien keskuudessa. Yritys voi käyttää suunnitelmaa myös tukena, kun se suunnittelee tulevaisuuden markkinointiviestintäänsä.