”Äiti! Nyt se puhelin soi!” : 3-5-vuotiaan lapsen valmistaminen päiväkirurgiseen toimenpiteeseen etukäteispuhelinsoiton avulla
Heiska, Anne-Mari; Heiskanen, Riina; Honkanen, Outi (2013)
Heiska, Anne-Mari
Heiskanen, Riina
Honkanen, Outi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616681
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus 3-5-vuotiaan lapsen valmistamisesta toimenpiteeseen etukäteispuhelinsoiton avulla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia etukäteispuhelinsoitosta, kun heidän 3-5-vuotiaalle lapselle tehdään päiväkirurginen toimenpide. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa lastenosaston henkilökunnalle lapsen valmistamisesta toimenpiteeseen etukäteispuhelinsoiton avulla. Tulosten perusteella saatiin selville, mitkä ovat puhelinohjauksen hyödyt ja miten etukäteispuhelinohjausta voisi kehittää.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kainuun keskussairaalan lastenosasto. Lastenosaston henkilökunta oli ottanut käyttöön keväällä 2012 etukäteispuhelinsoiton osana lapsen valmistamisessa toimenpiteeseen. Etukäteispuhelinsoiton tarkoituksena on antaa tietoa vanhemmille tulevasta toimenpiteestä sekä toimenpidepäivän kulusta. Tavoitteena on ohjata vanhempia puhelimen välityksellä valmistamaan lapsi tulevaan toimenpiteeseen kotona.
Tiedonantajina oli kolme vanhempaa, jotka olivat saaneet etukäteispuhelinsoiton lastenosastolta. Aineisto kerättiin huhti- kesäkuussa 2013 yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimustehtävänä on kuvata, millaisia kokemuksia vanhemmilla on etukäteispuhelinsoitosta 3-5-vuotiaan lapsen valmistamisessa toimenpiteeseen kotona?
Aineiston perusteella vanhemmat kokivat etukäteispuhelinsoiton hyvänä menetelmänä saada tietoa tulevasta toimenpiteestä. Se, miten vanhemmat olivat käyneet läpi tulevaa toimenpidettä, oli yksilöllistä. Vanhemmat olivat kokeneet tiedot tarpeellisina. Kahdella haastatteluun osallistuneella oli kehittämisideoita etukäteispuhelinsoittoon liittyen.
Jatkotutkimusaiheina voisi tutkia sairaanhoitajien näkökulmasta etukäteispuhelinsoiton laadun tarkastelua, kehittämistä ja resursseja; millä eri hoitoyön mittareilla etukäteispuhelinsoiton laadullisuutta voitaisiin mitata, miten sairaanhoitaja voisi etukäteispuhelinsoiton yhteydessä antaa henkistä tukea vanhemmille lapsen valmistamisessa toimenpiteeseen kotona, onko sairaanhoitajille varattu riittävästi työaikaa etukäteispuhelinsoiton toteuttamiseen?
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia etukäteispuhelinsoitosta, kun heidän 3-5-vuotiaalle lapselle tehdään päiväkirurginen toimenpide. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa lastenosaston henkilökunnalle lapsen valmistamisesta toimenpiteeseen etukäteispuhelinsoiton avulla. Tulosten perusteella saatiin selville, mitkä ovat puhelinohjauksen hyödyt ja miten etukäteispuhelinohjausta voisi kehittää.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kainuun keskussairaalan lastenosasto. Lastenosaston henkilökunta oli ottanut käyttöön keväällä 2012 etukäteispuhelinsoiton osana lapsen valmistamisessa toimenpiteeseen. Etukäteispuhelinsoiton tarkoituksena on antaa tietoa vanhemmille tulevasta toimenpiteestä sekä toimenpidepäivän kulusta. Tavoitteena on ohjata vanhempia puhelimen välityksellä valmistamaan lapsi tulevaan toimenpiteeseen kotona.
Tiedonantajina oli kolme vanhempaa, jotka olivat saaneet etukäteispuhelinsoiton lastenosastolta. Aineisto kerättiin huhti- kesäkuussa 2013 yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimustehtävänä on kuvata, millaisia kokemuksia vanhemmilla on etukäteispuhelinsoitosta 3-5-vuotiaan lapsen valmistamisessa toimenpiteeseen kotona?
Aineiston perusteella vanhemmat kokivat etukäteispuhelinsoiton hyvänä menetelmänä saada tietoa tulevasta toimenpiteestä. Se, miten vanhemmat olivat käyneet läpi tulevaa toimenpidettä, oli yksilöllistä. Vanhemmat olivat kokeneet tiedot tarpeellisina. Kahdella haastatteluun osallistuneella oli kehittämisideoita etukäteispuhelinsoittoon liittyen.
Jatkotutkimusaiheina voisi tutkia sairaanhoitajien näkökulmasta etukäteispuhelinsoiton laadun tarkastelua, kehittämistä ja resursseja; millä eri hoitoyön mittareilla etukäteispuhelinsoiton laadullisuutta voitaisiin mitata, miten sairaanhoitaja voisi etukäteispuhelinsoiton yhteydessä antaa henkistä tukea vanhemmille lapsen valmistamisessa toimenpiteeseen kotona, onko sairaanhoitajille varattu riittävästi työaikaa etukäteispuhelinsoiton toteuttamiseen?