Koulutusalan ja -paikan valintaan vaikuttavat mielikuvat : case: Laurea Hyvinkää
Virtanen, Johanna (2013)
Virtanen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Hyvinkään Laurean opiskelijoiden koulutusalan ja –paikan valintaan vaikuttavia mielikuvia. Opinnäytetyössä selvitetään, mistä opiskelija on muodostanut mielikuvan koulutusalasta ja -paikasta. Tavoitteena oli saada tietoa, jota Laurea voi jatkossa hyödyntää markkinoinnissa. Näin tulevat hakijat saavat koulutusalasta ja -paikasta realistisen kuvan jo hakuvaiheessa ja opintoja keskeytyy vähemmän. Opinnäytetyössä selvitettiin myös opiskelumotivaatiota vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä.
Mielikuvien toteutumista koulutuksen aikana kartoitettiin e-lomakekyselyllä. E-lomake lähetettiin alkuvuodesta 2013 Hyvinkään jokaisen koulutusalan opiskelijoille. Vastauksia saatiin 119 opiskelijalta. Opinnäytetyön tutkimustapa on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus.
Opiskelijat muodostavat mielikuvan koulusta koulun Internet–sivujen ja koulutusoppaiden avulla. Opiskelumotivaatiota heikentävät epävarmuus opintojaksojen sisällöstä, huono yhteydenpito opettajiin ja aikataulumuutokset. Lisäksi epävarmuus siitä, millä aloilla voi tulevaisuudessa työskennellä, vähentää motivaatiota. Opiskelumotivaatiota lisäävät hyvä ilmapiiri niin opettajien kuin opiskelijoiden kesken ja mielenkiintoiset luennot, tiedon kulkeminen nopeasti ja se, että tieto on sama riippumatta siitä, keneltä opettajalta asiasta kysyy.
Mielikuvien toteutumista koulutuksen aikana kartoitettiin e-lomakekyselyllä. E-lomake lähetettiin alkuvuodesta 2013 Hyvinkään jokaisen koulutusalan opiskelijoille. Vastauksia saatiin 119 opiskelijalta. Opinnäytetyön tutkimustapa on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus.
Opiskelijat muodostavat mielikuvan koulusta koulun Internet–sivujen ja koulutusoppaiden avulla. Opiskelumotivaatiota heikentävät epävarmuus opintojaksojen sisällöstä, huono yhteydenpito opettajiin ja aikataulumuutokset. Lisäksi epävarmuus siitä, millä aloilla voi tulevaisuudessa työskennellä, vähentää motivaatiota. Opiskelumotivaatiota lisäävät hyvä ilmapiiri niin opettajien kuin opiskelijoiden kesken ja mielenkiintoiset luennot, tiedon kulkeminen nopeasti ja se, että tieto on sama riippumatta siitä, keneltä opettajalta asiasta kysyy.