Miksi seisotamme? : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus seisomatelineen käytön hyödyistä ICF-CY-luokitusta käyttäen
Pippingsköld-Ukkola, Helena; Nordström, Susan (2013)
Pippingsköld-Ukkola, Helena
Nordström, Susan
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017476
Tiivistelmä
Tämän systemaattisena kirjallisuuskatsauksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa seisomatelineen käytön vaikutuksista lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Vaikutukset on jaoteltu teoreettisena viitekehyksenä olevaa kansainvälistä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitusta ICF-CY-versiota (International Classification of Functioning, Disability and Health Children and Youth version) käyttäen. Opinnäytetyömme keskeiset käsitteet sijoitimme ICF-CY-pääluokkiin. Ruumiin ja kehon toiminnot ja ruumiin rakenne ovat ICF-CY-luokka, johon olemme sijoittaneet käyttämämme käsitteet pystyasennon anatomian ja pystyasennon merkitykset ja vaikutukset. Jälkimmäinen käsite sisältyy myös ICF-CY-luokituksen osiin, jotka ovat suoritukset ja osallistuminen. Sijoitimme seisomateline-käsitteen ympäristötekijäluokkaan.
Seisomatelineiden käyttö on yleistä fysioterapiassa käyvillä asiakkailla, mutta näyttöön perustuvaa tutkittua tietoa aiheesta on hyvin vähän. Tutkimuskriteereitämme vastanneita artikkeleita löytyi systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa seitsemän kappaletta. Artikkeleissa käsitelty tutkimustieto keskittyy pääasiallisesti ruumiin ja kehon toimintoihin ja ruumiin rakenteisiin. Suorituksia, osallistumista ja ympäristötekijöitä seisomatelineen käytön vaikutuksiin on käsitelty artikkeleissa hyvin vähän. Aineistoa kartoittaessamme analysoimme lisäksi seitsemää artikkelia, joihin oli kerätty kokemustietoa seisomatelineen käytöstä.
Merkittävimmäksi tulokseksi osoittautui, että yksittäisen seisomiskerran kestolla ei ole niin suurta merkitystä kuin seisomiskertojen säännöllisyydellä ja laadulla. Laadulla tarkoitamme sitä, että lapsen vireystaso ja hyvä pystyasento tulee huomioida, jotta seisomatelineessä seisominen olisi hyödyllistä. Väsynyttä, sairasta tai huonovointista lasta ei tule seisottaa.
Mielestämme lisätutkimukset aiheesta olisivat tarpeellisia, jotta seisomatelineen käytön hyödyistä saataisiin kokonaisvaltaista tietoa. Ruumiin ja kehon toimintojen ja ruumiin rakenteen lisäksi tutkimusta tulisi mielestämme tehdä myös siitä, miten seisomatelineen käyttö vaikuttaa osallistumiseen, suorituksiin sekä ympäristö- ja yksilötekijöihin.
Seisomatelineiden käyttö on yleistä fysioterapiassa käyvillä asiakkailla, mutta näyttöön perustuvaa tutkittua tietoa aiheesta on hyvin vähän. Tutkimuskriteereitämme vastanneita artikkeleita löytyi systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa seitsemän kappaletta. Artikkeleissa käsitelty tutkimustieto keskittyy pääasiallisesti ruumiin ja kehon toimintoihin ja ruumiin rakenteisiin. Suorituksia, osallistumista ja ympäristötekijöitä seisomatelineen käytön vaikutuksiin on käsitelty artikkeleissa hyvin vähän. Aineistoa kartoittaessamme analysoimme lisäksi seitsemää artikkelia, joihin oli kerätty kokemustietoa seisomatelineen käytöstä.
Merkittävimmäksi tulokseksi osoittautui, että yksittäisen seisomiskerran kestolla ei ole niin suurta merkitystä kuin seisomiskertojen säännöllisyydellä ja laadulla. Laadulla tarkoitamme sitä, että lapsen vireystaso ja hyvä pystyasento tulee huomioida, jotta seisomatelineessä seisominen olisi hyödyllistä. Väsynyttä, sairasta tai huonovointista lasta ei tule seisottaa.
Mielestämme lisätutkimukset aiheesta olisivat tarpeellisia, jotta seisomatelineen käytön hyödyistä saataisiin kokonaisvaltaista tietoa. Ruumiin ja kehon toimintojen ja ruumiin rakenteen lisäksi tutkimusta tulisi mielestämme tehdä myös siitä, miten seisomatelineen käyttö vaikuttaa osallistumiseen, suorituksiin sekä ympäristö- ja yksilötekijöihin.