Tuloskortin käyttö hoitohenkilöstön kehityskeskustelussa : Järvenpään terveyskeskussairaala
Räisänen, Nina (2013)
Räisänen, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618386
Tiivistelmä
Organisaatiot kuvaavat strategialla keskeisiä tavoitteitansa ja niiden saavuttamiseksi valittuja keinoja. Hyvää strategiaa pidetään menestyksen reseptinä, jolla organisaatio hyödyntää resurssinsa muuttuvassa toimintaympäristössä. Strategia yhdistää organisaation tavoitteet, ohjelmat ja politiikan yhdeksi kokonaisuudeksi. Strategian ohjaamisen välineenä voidaan käyttää tuloskorttia (Balanced Scorecard, BSC). Tuloskortilla jäsennetään organisaation toimintaa neljästä näkökulmasta, jotka ovat julkisella sektorilla vaikuttavuus, prosessit, asiakkuus ja henkilöstön aikaansaannoskyky.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Järvenpään kaupungin strategian välittymistä hoitohenkilöstölle kehityskeskustelujen kautta. Kehityskeskustelun välineenä esimiehet käyttivät Järvenpään kaupunkistrategian pohjalta laadittua terveyskeskussairaalan tuloskorttia. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilöstön mielipidettä käytyjen kehityskeskustelujen hyödyllisyydestä oman työn tavoitteiden asettamisen ja työssä kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus, jossa kohderyhmänä oli Järvenpään terveyskeskussairaalan hoitohenkilöstö. Terveyskeskussairaala koostuu kahdesta akuuttiosastosta ja kotisairaalasta. Kyselylomakkeita palautui 30 kpl ja vastausprosentti oli 64 %.
Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi 39 suljettua ja yhden avoimen kysymyksen. Lomake esitestattiin ennen aineiston keräämistä. Yksiköiden lähiesimiehet jakoivat kyselylomakkeet hoitohenkilöstölle.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että strategisten teemojen aihealueet olivat kehityskeskustelussa esillä hoitohenkilöstön mielestä vaihtelevasti. Henkilöstönäkökulman teemat olivat vastaajien mielestä strategisista teemoista selkeästi eniten esillä. Muut kehityskeskusteluun kuuluvat aihealueet olivat vastaajien mielestä keskusteluissa strategisia teemoja huomattavasti enemmän esillä. Kyselyn tulokset osoittivat myös, että kehityskeskustelut koetaan hoitohenkilöstön mielestä hyödylliseksi oman työn tavoitteiden ja kehittymisen kannalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Järvenpään kaupungin strategian välittymistä hoitohenkilöstölle kehityskeskustelujen kautta. Kehityskeskustelun välineenä esimiehet käyttivät Järvenpään kaupunkistrategian pohjalta laadittua terveyskeskussairaalan tuloskorttia. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilöstön mielipidettä käytyjen kehityskeskustelujen hyödyllisyydestä oman työn tavoitteiden asettamisen ja työssä kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyö oli määrällinen tutkimus, jossa kohderyhmänä oli Järvenpään terveyskeskussairaalan hoitohenkilöstö. Terveyskeskussairaala koostuu kahdesta akuuttiosastosta ja kotisairaalasta. Kyselylomakkeita palautui 30 kpl ja vastausprosentti oli 64 %.
Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi 39 suljettua ja yhden avoimen kysymyksen. Lomake esitestattiin ennen aineiston keräämistä. Yksiköiden lähiesimiehet jakoivat kyselylomakkeet hoitohenkilöstölle.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että strategisten teemojen aihealueet olivat kehityskeskustelussa esillä hoitohenkilöstön mielestä vaihtelevasti. Henkilöstönäkökulman teemat olivat vastaajien mielestä strategisista teemoista selkeästi eniten esillä. Muut kehityskeskusteluun kuuluvat aihealueet olivat vastaajien mielestä keskusteluissa strategisia teemoja huomattavasti enemmän esillä. Kyselyn tulokset osoittivat myös, että kehityskeskustelut koetaan hoitohenkilöstön mielestä hyödylliseksi oman työn tavoitteiden ja kehittymisen kannalta.