Ravintola Lohikukon markkinointisuunnitelma
Pöyliö, Ilkka (2013)
Pöyliö, Ilkka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818797
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Markkinointi
PÖYLIÖ, ILKKA Ravintola Lohikukon markkinointisuunnitelma
Opinnäytetyö 46 sivua
Työn ohjaaja Lehtori Liisa Luotonen
Toimeksiantaja Ravintola Lohikukko
Joulukuu 2013
Avainsanat markkinointi, markkinointisuunnitelma, ravintola, asiakaspalvelu
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Valkealassa sijaitsevalle Ravintola Lohikukolle. Markkinointisuunnitelma on osa yrityksen liiketoimintaa kilpailuun ja ympäristöön liittyvien olosuhteiden kartoittamiseksi sekä strategisten päätösten tekemiseksi. Kehitysehdotusten tarjoamisen lisäksi työn tavoitteena oli analysoida toimeksiantajayrityksen sekä sen kilpailijoiden tämänhetkistä toimintaa ja esitellä markkinointiin liittyvää teoriaa.
Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa liiketaloutta sekä erityisesti markkinointia käsittelevää kirjallisuutta apuna käyttäen. Teoksissa esiintyviä teorioita sovellettiin toimeksiantajayrityksen toimintaan ja markkinointisuunnitelman kehittämiseen. Lisäksi toimeksiantajayrityksen omistajan haastattelu ja Internetissä julkaistut artikkelit olivat merkityksellisiä asioita. Opinnäytetyöhön sisältyy myös kehitysehdotuksia.
Toimeksiantajayritys oli käyttänyt aiemmassa toiminnassaan useampia markkinoinnin keinoja. Suurinta osaa niistä työssä kehotettiin perustellusti käyttämään myös tulevaisuudessa, mutta ennen kaikkea nykyaikaisia markkinointikeinoja esiteltiin ja niiden käyttöönottoa suositeltiin. Kilpailijoidenkin toiminnasta löydettiin metodeja, joita myös asiakasyritys voi hyödyntää. Lisäksi työssä neuvottiin kehityksellisestä näkökulmasta käyttämään tärkeimpiä kohdeyrityksen vahvuuksia eduksi.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Markkinointi
PÖYLIÖ, ILKKA Ravintola Lohikukon markkinointisuunnitelma
Opinnäytetyö 46 sivua
Työn ohjaaja Lehtori Liisa Luotonen
Toimeksiantaja Ravintola Lohikukko
Joulukuu 2013
Avainsanat markkinointi, markkinointisuunnitelma, ravintola, asiakaspalvelu
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Valkealassa sijaitsevalle Ravintola Lohikukolle. Markkinointisuunnitelma on osa yrityksen liiketoimintaa kilpailuun ja ympäristöön liittyvien olosuhteiden kartoittamiseksi sekä strategisten päätösten tekemiseksi. Kehitysehdotusten tarjoamisen lisäksi työn tavoitteena oli analysoida toimeksiantajayrityksen sekä sen kilpailijoiden tämänhetkistä toimintaa ja esitellä markkinointiin liittyvää teoriaa.
Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa liiketaloutta sekä erityisesti markkinointia käsittelevää kirjallisuutta apuna käyttäen. Teoksissa esiintyviä teorioita sovellettiin toimeksiantajayrityksen toimintaan ja markkinointisuunnitelman kehittämiseen. Lisäksi toimeksiantajayrityksen omistajan haastattelu ja Internetissä julkaistut artikkelit olivat merkityksellisiä asioita. Opinnäytetyöhön sisältyy myös kehitysehdotuksia.
Toimeksiantajayritys oli käyttänyt aiemmassa toiminnassaan useampia markkinoinnin keinoja. Suurinta osaa niistä työssä kehotettiin perustellusti käyttämään myös tulevaisuudessa, mutta ennen kaikkea nykyaikaisia markkinointikeinoja esiteltiin ja niiden käyttöönottoa suositeltiin. Kilpailijoidenkin toiminnasta löydettiin metodeja, joita myös asiakasyritys voi hyödyntää. Lisäksi työssä neuvottiin kehityksellisestä näkökulmasta käyttämään tärkeimpiä kohdeyrityksen vahvuuksia eduksi.