Viestinnän vaikuttavuus Kouvolan seurakuntayhtymän tapahtumaviestinnässä
Ranne, Lotta (2013)
Ranne, Lotta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918938
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee viestinnän vaikuttavuutta ja sen mittaamista Kouvolan Seurakuntayhtymän tapahtuma- ja markkinointiviestinnässä. Toimeksiantajana työssä on Kouvolan seurakuntayhtymän viestintäpalvelut.
Viestinnän vaikuttavuutta mitattiin kyselytutkimuksen avulla, joka toteutettiin kolmessa etukäteen valikoidussa seurakunnan tapahtumassa: Tuomasmessussa 22.9., Sunnuntai Specialissa 29.9. sekä Yläkerrassa 6.10. Kyselytutkimukseen vastasi 165 henkilöstä 75 henkilöä eli 45,5 % kyselyyn osallistuneista. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä kanavia pitkin tieto seurakunnan tapahtumista saavuttaa seurakuntalaiset ja mitkä tapahtumaviestinnän osa-alueet vaativat kehittämistä. Tuloksia soveltamalla viestinnän resurssit saadaan ohjattua oikeille osa-alueille.
Viestinnän vaikuttavuuden mittaamisen lisäksi toimeksiantajan toiveena oli saada käyttöönsä työkalu viestinnän vaikuttavuuden mittaamiseen myös jatkossa. Työkaluksi valikoitui tämän kyselytutkimuksen kyselylomake, jolla tietoa voitaisiin kerätä myös vastaisuudessa ja verrata nyt saatuja tuloksia tuoreampiin tuloksiin.
Viestinnän vaikuttavuutta mitattiin kyselytutkimuksen avulla, joka toteutettiin kolmessa etukäteen valikoidussa seurakunnan tapahtumassa: Tuomasmessussa 22.9., Sunnuntai Specialissa 29.9. sekä Yläkerrassa 6.10. Kyselytutkimukseen vastasi 165 henkilöstä 75 henkilöä eli 45,5 % kyselyyn osallistuneista. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä kanavia pitkin tieto seurakunnan tapahtumista saavuttaa seurakuntalaiset ja mitkä tapahtumaviestinnän osa-alueet vaativat kehittämistä. Tuloksia soveltamalla viestinnän resurssit saadaan ohjattua oikeille osa-alueille.
Viestinnän vaikuttavuuden mittaamisen lisäksi toimeksiantajan toiveena oli saada käyttöönsä työkalu viestinnän vaikuttavuuden mittaamiseen myös jatkossa. Työkaluksi valikoitui tämän kyselytutkimuksen kyselylomake, jolla tietoa voitaisiin kerätä myös vastaisuudessa ja verrata nyt saatuja tuloksia tuoreampiin tuloksiin.