Jäsenhankintakampanjan suunnittelu Koski-Golf Ry:lle
Heikkinen, Sanna (2013)
Heikkinen, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918945
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee jäsenhankintakampanjan suunnittelua kuusankoskelaiselle golfseuralle, Koski-Golf Ry:lle. Koski-Golf Ry on jäsenmäärältään Kouvolan alueen suurin golfkeskus. Seuran johto on kuitenkin huolissaan alati ikääntyvästä jäsenistöstä ja kaipaa uusia, aktiivisia pelaajia joukkoonsa. Tämä ajateltiin saavuttaa jäsenhankintakampanjan avulla. Kampanjaa olisi tarkoitus hyödyntää osittain kesällä 2014.
Jäsenhankintakampanjan tavoitteena on jäsenmäärän tasainen ja hallittu kasvu. Lisäksi tavoitteena on aktivoida uusia pelaajia jatkamaan lajin parissa ja säilyttää nykyiset pelaajat. Näiden lisäksi kampanjan tavoitteena on vähentää golfiin liittyviä ennakkoluuloja ja saada ihmiset kokeilemaan lajia.
Kampanjasuunnittelu alkoi teoreettisella taustatutkimuksella, jossa selvitettiin markkinoinnin ja ostopäätösprosessin perusteita sekä Koski-Golf Ry:n jäsenmäärän ja jäsenistön ikärakenteen kehitystä. Tämän jälkeen suunniteltiin jokaiselle jäsenistön osalle sopivin markkinointimenetelmä, jonka jälkeen toteutettiin tarvittavat materiaalit markkinointia varten.
Kampanjan todellista ja taloudellista onnistumista on mahdollista arvioida vasta kesän 2014 jälkeen. Kampanjasta on kuitenkin varmasti apua ainakin jollain asteella, sillä Koski-Golf Ry:llä ei ole aiemmin ollut näin tarkkaa markkinointisuunnitelmaa käytössään.
Jäsenhankintakampanjan tavoitteena on jäsenmäärän tasainen ja hallittu kasvu. Lisäksi tavoitteena on aktivoida uusia pelaajia jatkamaan lajin parissa ja säilyttää nykyiset pelaajat. Näiden lisäksi kampanjan tavoitteena on vähentää golfiin liittyviä ennakkoluuloja ja saada ihmiset kokeilemaan lajia.
Kampanjasuunnittelu alkoi teoreettisella taustatutkimuksella, jossa selvitettiin markkinoinnin ja ostopäätösprosessin perusteita sekä Koski-Golf Ry:n jäsenmäärän ja jäsenistön ikärakenteen kehitystä. Tämän jälkeen suunniteltiin jokaiselle jäsenistön osalle sopivin markkinointimenetelmä, jonka jälkeen toteutettiin tarvittavat materiaalit markkinointia varten.
Kampanjan todellista ja taloudellista onnistumista on mahdollista arvioida vasta kesän 2014 jälkeen. Kampanjasta on kuitenkin varmasti apua ainakin jollain asteella, sillä Koski-Golf Ry:llä ei ole aiemmin ollut näin tarkkaa markkinointisuunnitelmaa käytössään.