Web-analytiikka strategisen digitaalisen markkinoinnin suunnittelun välineenä : case: Lahden ammattikorkeakoulu
Jokinen, Tuuli (2013)
Jokinen, Tuuli
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518077
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee web-analytiikkaa yrityksen päätöksenteon työkaluna internet-sivujen markkinointitehokkuuteen liittyvien tietojen keräämisessä ja analysoinnissa. Web-analytiikka on olennainen osa nykypäivän strategista digitaalista markkinointia. Sen avulla voidaan selvittää digitaalisen markkinoinnin vaikutuksia syvällisesti ja tarkasti, mikä mahdollistaa yhä tehokkaamman digitaalisen markkinoinnin suunnittelun.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten web-analytiikkaa voidaan hyödyntää yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä. Toiminnallisena tuotoksena luodaan web-analytiikkasuunnitelma työn toimeksiantajalle, Lahden ammattikorkeakoululle. Teoriaosiossa käsitellään web-analytiikkaa osana strategista digitaalista markkinointia.
Empiirisessä osiossa tutkitaan toimeksiantajan tarpeita web-analytiikalle. Tarvekartoitus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ryhmähaastattelun avulla. Tarkoitus oli kartoittaa case-organisaation digitaalisen markkinoinnin nykytila sekä tavoitteet web-analytiikalle. Keskeisimmät tutkimuksessa web-analytiikalle määritetyt tavoitteet ovat vastuiden ja mitattavien asioiden määrittäminen sekä kampanjoinnin vaikutusten ja kävijäkäyttäytymisen selvittäminen.
Tarvekartoituksen ja opinnäytetyössä käsitellyn teorian pohjalta tehtiin web-analytiikkasuunnitelma, jossa käsitellään web-analytiikan käyttöönoton vaatimat valmistelut ja vastuumääritykset, mitattavat asiat, niiden tulkinta ja hyödyntäminen sekä web-analytiikan kehittäminen tulevina vuosina. Toteutetun suunnitelman mukaan vastuussa web-analytiikasta ovat web-suunnittelija ja koulutusala- ja kampanjakohtaisesti valitut vastuuhenkilöt. Tärkeimmät mitattavat asiat Lahden ammattikorkeakoululle ovat liikenteen lähteet, kampanjoiden vaikutus sekä kävijöiden toiminta sivustolla. Tietojen avulla voidaan kehittää sivuston sisältöä ja rakennetta sekä eri kanavissa toteutettavia kampanjoita.
Opinnäytetyön tuotos, web-analytiikkasuunnitelma, on hyvä pohja web-analytiikkaa aloittavalle organisaatiolle. Case-organisaatio voi hyödyntää suunnitelmaa kuluvana vuonna sekä pitää sitä pohjana tulevien vuosien web-analytiikalle. Myös muut samankaltaiset organisaatiot voivat sopeuttaa suunnitelman omiin tarpeisiinsa ja käyttää sitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten web-analytiikkaa voidaan hyödyntää yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä. Toiminnallisena tuotoksena luodaan web-analytiikkasuunnitelma työn toimeksiantajalle, Lahden ammattikorkeakoululle. Teoriaosiossa käsitellään web-analytiikkaa osana strategista digitaalista markkinointia.
Empiirisessä osiossa tutkitaan toimeksiantajan tarpeita web-analytiikalle. Tarvekartoitus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ryhmähaastattelun avulla. Tarkoitus oli kartoittaa case-organisaation digitaalisen markkinoinnin nykytila sekä tavoitteet web-analytiikalle. Keskeisimmät tutkimuksessa web-analytiikalle määritetyt tavoitteet ovat vastuiden ja mitattavien asioiden määrittäminen sekä kampanjoinnin vaikutusten ja kävijäkäyttäytymisen selvittäminen.
Tarvekartoituksen ja opinnäytetyössä käsitellyn teorian pohjalta tehtiin web-analytiikkasuunnitelma, jossa käsitellään web-analytiikan käyttöönoton vaatimat valmistelut ja vastuumääritykset, mitattavat asiat, niiden tulkinta ja hyödyntäminen sekä web-analytiikan kehittäminen tulevina vuosina. Toteutetun suunnitelman mukaan vastuussa web-analytiikasta ovat web-suunnittelija ja koulutusala- ja kampanjakohtaisesti valitut vastuuhenkilöt. Tärkeimmät mitattavat asiat Lahden ammattikorkeakoululle ovat liikenteen lähteet, kampanjoiden vaikutus sekä kävijöiden toiminta sivustolla. Tietojen avulla voidaan kehittää sivuston sisältöä ja rakennetta sekä eri kanavissa toteutettavia kampanjoita.
Opinnäytetyön tuotos, web-analytiikkasuunnitelma, on hyvä pohja web-analytiikkaa aloittavalle organisaatiolle. Case-organisaatio voi hyödyntää suunnitelmaa kuluvana vuonna sekä pitää sitä pohjana tulevien vuosien web-analytiikalle. Myös muut samankaltaiset organisaatiot voivat sopeuttaa suunnitelman omiin tarpeisiinsa ja käyttää sitä.