Veroneuvonnan kehittäminen tilitoimistossa
Siitonen, Marjo-Riitta (2013)
Siitonen, Marjo-Riitta
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718662
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on osoittaa minkälaista veroneuvontaa yritykset tarvitsevat tilitoimistolta. Tutkielman toinen tarkoitus on osoittaa miten tarpeelliseksi yritykset kokevat veroneuvonnan, millaiseksi yritykset arvioivat veroneuvonnan tilitoimistossa ja millaista veroneuvontaa yritykset arvioivat tarvitsevansa tilitoimis-tolta.
Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkielman teoriaosuutta koskevassa kirjallisessa aineistossa perehdyttiin verosuunnitteluun ja verotuksen perusteisiin. Lisäksi perehdyttiin tilitoimistoon veroneuvonantajana. Tutkielman teoriaosuus koottiin alan ammattikirjallisuudesta, lehtiartikkeleista ja sähköisestä materiaalista sekä alan normistosta (lait, asetukset ja ohjeet).
Tutkielman empiirisessä osassa analysoitiin yritysten tilitoimistolta haluamaa veroneuvontaa. Pääosa tutkielman empiirisestä aineistosta hankittiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin 45 yritykselle hyödyntäen sähköistä Webropol kanavaa sekä lähettämällä kyselylomake 43 yritykselle sähköpostitse. Lisäksi tutkielman aineistoa hankittiin haastattelemalla kahta tilitoimiston työntekijää. Tutkielmalla osoitettiin yritysten tarvitsevan veroneuvontaa yrityksen koko elinkaaren aikana. Lisäksi tutkielma osoitti, että yritykset kokivat veroneuvonnan tarpeelliseksi ja tilitoimiston antaman veroneuvonnan asiantuntevaksi.
Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkielman teoriaosuutta koskevassa kirjallisessa aineistossa perehdyttiin verosuunnitteluun ja verotuksen perusteisiin. Lisäksi perehdyttiin tilitoimistoon veroneuvonantajana. Tutkielman teoriaosuus koottiin alan ammattikirjallisuudesta, lehtiartikkeleista ja sähköisestä materiaalista sekä alan normistosta (lait, asetukset ja ohjeet).
Tutkielman empiirisessä osassa analysoitiin yritysten tilitoimistolta haluamaa veroneuvontaa. Pääosa tutkielman empiirisestä aineistosta hankittiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin 45 yritykselle hyödyntäen sähköistä Webropol kanavaa sekä lähettämällä kyselylomake 43 yritykselle sähköpostitse. Lisäksi tutkielman aineistoa hankittiin haastattelemalla kahta tilitoimiston työntekijää. Tutkielmalla osoitettiin yritysten tarvitsevan veroneuvontaa yrityksen koko elinkaaren aikana. Lisäksi tutkielma osoitti, että yritykset kokivat veroneuvonnan tarpeelliseksi ja tilitoimiston antaman veroneuvonnan asiantuntevaksi.