Edunvalvonnan päättyminen päämiehen kuolemaan
Virtanen, Laura (2013)
Virtanen, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919130
Tiivistelmä
Edunvalvonnan tarkoituksena on huolehtia sellaisen henkilön taloudellisista asioista ja eduista tapauksissa, joissa hän ei itse pysty esimerkiksi sairauden tai heikentyneen terveydentilan vuoksi niistä huolehtimaan. Edunvalvoja voidaan määrätä myös hoitamaan henkilöä koskevia asioista, kuten esimerkiksi huolenpidon, hoidon ja kuntoutuksen järjestämistä. Edunvalvonta voi päättyä monesta eri syystä, kuten esimerkiksi määräaikaisen edunvalvontatehtävän päättyessä, päämiehen tullessa täysi-ikäiseksi edunvalvonnan perustuessa alaikäisyyteen tai päämiehen kuollessa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää edunvalvonnan päättymistilanteista sitä tilannetta, että edunvalvonta päättyy päämiehen kuolemaan, ja millaisia päätöstoimia tämä yleisen edunvalvonnan kannalta aiheuttaa. Edunvalvonta on vaikeassa asemassa päämiehen kuoltua, koska tehtävien siirto kuolinpesälle ei aina onnistu syystä tai toisesta. Kuolinpesän luovutuksen viivästyminen asettaa edunvalvojan vaikeaan asemaan, sillä hänen toimivaltansa edustaa päämiestä taloudellisissa asioissa päättyy tämän kuollessa, mutta vastuu päämiehen omaisuudesta jatkuu kuolinpesän luovutukseen saakka. Tässä tapauksessa edunvalvoja voi joutua hoitamaan kuolinpesän asioita ilman lain tukea.
Työ on kirjoitettu yleisen edunvalvonnan näkökulmasta ja on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi, jotta aiheesta tietämätönkin henkilö saa kokonaiskuvan työstä. Aineisto työhön on kerätty kirjallisista lähteistä, Suomen lainsäädännöstä sekä haastattelututkimuksella. Teoriaosuudessa käytetty aineisto on kerätty virallisista läh-teistä, mikä tekee siitä nykyisen lain tulkinnan mukaisen. Haastattelututkimuksen avulla työhön on saatu käytännön kokemusta.
Tutkimus osoitti, että lainsäädäntö on osittain puutteellista yleisen edunvalvonnan toimista päämiehen kuoleman jälkeen. Holhoustoimilaista ja perintökaaresta ei löydy riittävän selvää vastausta siihen, kuinka laajasti edunvalvojan tulee hoitaa kuolinpesän asioita tapauksessa, jossa kuolinpesää ei saada heti luovutettua. Holhoustoimilaki tarvitsisi tarkennusta ja selkeyttämistä yleisen edunvalvonnan toimiin, toimivaltaan ja vastuuseen päämiehen kuoleman jälkeen.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää edunvalvonnan päättymistilanteista sitä tilannetta, että edunvalvonta päättyy päämiehen kuolemaan, ja millaisia päätöstoimia tämä yleisen edunvalvonnan kannalta aiheuttaa. Edunvalvonta on vaikeassa asemassa päämiehen kuoltua, koska tehtävien siirto kuolinpesälle ei aina onnistu syystä tai toisesta. Kuolinpesän luovutuksen viivästyminen asettaa edunvalvojan vaikeaan asemaan, sillä hänen toimivaltansa edustaa päämiestä taloudellisissa asioissa päättyy tämän kuollessa, mutta vastuu päämiehen omaisuudesta jatkuu kuolinpesän luovutukseen saakka. Tässä tapauksessa edunvalvoja voi joutua hoitamaan kuolinpesän asioita ilman lain tukea.
Työ on kirjoitettu yleisen edunvalvonnan näkökulmasta ja on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi, jotta aiheesta tietämätönkin henkilö saa kokonaiskuvan työstä. Aineisto työhön on kerätty kirjallisista lähteistä, Suomen lainsäädännöstä sekä haastattelututkimuksella. Teoriaosuudessa käytetty aineisto on kerätty virallisista läh-teistä, mikä tekee siitä nykyisen lain tulkinnan mukaisen. Haastattelututkimuksen avulla työhön on saatu käytännön kokemusta.
Tutkimus osoitti, että lainsäädäntö on osittain puutteellista yleisen edunvalvonnan toimista päämiehen kuoleman jälkeen. Holhoustoimilaista ja perintökaaresta ei löydy riittävän selvää vastausta siihen, kuinka laajasti edunvalvojan tulee hoitaa kuolinpesän asioita tapauksessa, jossa kuolinpesää ei saada heti luovutettua. Holhoustoimilaki tarvitsisi tarkennusta ja selkeyttämistä yleisen edunvalvonnan toimiin, toimivaltaan ja vastuuseen päämiehen kuoleman jälkeen.