NTPRO-4000 -NAVIGOINTISIMULAATTORIOPPILAAN PEREHDYTYSOHJEEN LAATIMINEN, TARPELLISUUS JA KÄYTÖSTÄ SAADUT HYÖDYT KOTKA MARITIME CENTREN SIMULAATTORIKOULUTUKSESSA
Ylikoski, Miikka (2013)
Ylikoski, Miikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää keinoja Navi-Trainer Professional 4000 -navigointisimulaattorin käytön oppimisen tehostamiseksi Kotka Maritime Centre (KMC) -simulaattorikoulutuskeskuksessa, jotta oppilaat voisivat täysipainoisesti keskittyä opintosuunnitelman mukaisiin simulaattorilla harjoiteltaviin asioihin. Työssä on tarkasteltu laatimani oppilaan perehdytysohjeen tarpeellisuutta, rakennetta sekä sen käytöstä oppilaille ja opettajille syntyvää hyötyä KMC:n navigointisimulaattorin käytön oppimisessa.
Työn yhteydessä toteutettiin KMC:n navigointisimulaattorissa harjoitteleville oppilaille kyselytutkimus, jonka pohjalta selvitettiin navigointisimulaattorin käyttökouluttamisen nykytilaa, kirjallisen lisäohjeistuksen tarpeellisuutta ja sitä, kuinka hyvin olen onnistunut kohderyhmälle räätälöidyn perehdytysohjeen laadinnassa.
Analysoimalla kvantitatiivisen eli määrällisen kyselytutkimuksen vastausten jakaumia selvisi, että oppilaiden perehdytystä on parannettava ja oppilaan perehdytysohjeelle tai vastaavalle kirjalliselle opetuskielellä laaditulle käyttöohjeelle on tarvetta KMC:ssä annettavan simulaattorikoulutuksen kokonaisvaltaiseksi tehostamiseksi.
Työn yhteydessä toteutettiin KMC:n navigointisimulaattorissa harjoitteleville oppilaille kyselytutkimus, jonka pohjalta selvitettiin navigointisimulaattorin käyttökouluttamisen nykytilaa, kirjallisen lisäohjeistuksen tarpeellisuutta ja sitä, kuinka hyvin olen onnistunut kohderyhmälle räätälöidyn perehdytysohjeen laadinnassa.
Analysoimalla kvantitatiivisen eli määrällisen kyselytutkimuksen vastausten jakaumia selvisi, että oppilaiden perehdytystä on parannettava ja oppilaan perehdytysohjeelle tai vastaavalle kirjalliselle opetuskielellä laaditulle käyttöohjeelle on tarvetta KMC:ssä annettavan simulaattorikoulutuksen kokonaisvaltaiseksi tehostamiseksi.