Lapsen suomen kielen tukeminen mielikuvitusliikuntaleikkien avulla
Poduschkin, Jenna; Camara, Johanna (2013)
Lataukset:
Poduschkin, Jenna
Camara, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518192
Tiivistelmä
Leikki on lapselle luonnollinen tapa oppia uusia asioita. Leikin kautta lapsi saa ilon tunteita ja onnistumisen kokemuksia. Ulkomaalaisten määrä kasvaa Suomessa koko ajan. Suomen kielen hallinta on tärkeä osa suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumista.
Toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu itsenäisenä projektina yhteistyössä päiväkoti Idelian kanssa. Päiväkoti Idelia on suomalais-venäläinen päiväkoti, jolla on kolme toimipistettä Helsingissä. Työmme toteutettiin Mellunmäen toimipisteessä. Opinnäytetyömme tarkoitus oli edistää suomalais-venäläisten lasten suomen kielen oppimista mielikuvitusliikuntaleikkien avulla. Työmme tavoite oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdeksan mielikuvitusliikuntaleikkituokiota 4-5 –vuotiaiden lasten ryhmässä.
Suunnittelimme kahdeksan mielikuvitusliikuntaleikkituokiota, joista saimme ohjattua kuusi. Toinen meistä ohjasi tuokiot ja toinen kirjoitti havaintoja muistiin. Käytimme jokaisella kerralla tuokiokohtaista havainnointilomaketta. Jokaista tuokiota seurasi myös päiväkodin työntekijä ja tuokion päätteeksi hän täytti arviointilomakkeen. Arviointilomakkeen avulla saimme ulkopuolisen näkemyksen tuokioiden sujuvuudesta. Tuotimme tuokioiden pohjalta mielikuvi-tusliikuntaleikkivihkon, johon kokosimme tarkat ohjeet leikeistä. Mielikuvitusliikuntaleikkivihkon tarkoitus on antaa helppo työkalu päiväkodin arjen työhön, jotta lasten suomen kielen kehityksen tukemisesta tulisi osa arkirutiinia.
Leikkien teemat olivat yksinkertaisia, jotta venäjänkieliset lapset pystyivät ymmärtämään ohjeet. Tuokioiden teemat olivat värit, eläimet ja ruumiinosat. Kertasimme useilla tuokioilla samoja aiheita, koska lasten suomenkielen taito oli heikko.
Opinnäytetyöprosessi on ollut pitkä ja hankala. Työskentelymme oli tauolla melkein vuoden, ennen kuin saimme kirjoitettua opinnäytetyöraportin loppuun. Aluksi olimme innostuneita ja motivoituneita työmme aiheesta, mutta prosessin aikana koetut hankaluudet heikensivät mo-tivaatiota. Saimme kuitenkin lisää perspektiiviä työhömme, kun se venyi aikataulullisesti.
Toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu itsenäisenä projektina yhteistyössä päiväkoti Idelian kanssa. Päiväkoti Idelia on suomalais-venäläinen päiväkoti, jolla on kolme toimipistettä Helsingissä. Työmme toteutettiin Mellunmäen toimipisteessä. Opinnäytetyömme tarkoitus oli edistää suomalais-venäläisten lasten suomen kielen oppimista mielikuvitusliikuntaleikkien avulla. Työmme tavoite oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdeksan mielikuvitusliikuntaleikkituokiota 4-5 –vuotiaiden lasten ryhmässä.
Suunnittelimme kahdeksan mielikuvitusliikuntaleikkituokiota, joista saimme ohjattua kuusi. Toinen meistä ohjasi tuokiot ja toinen kirjoitti havaintoja muistiin. Käytimme jokaisella kerralla tuokiokohtaista havainnointilomaketta. Jokaista tuokiota seurasi myös päiväkodin työntekijä ja tuokion päätteeksi hän täytti arviointilomakkeen. Arviointilomakkeen avulla saimme ulkopuolisen näkemyksen tuokioiden sujuvuudesta. Tuotimme tuokioiden pohjalta mielikuvi-tusliikuntaleikkivihkon, johon kokosimme tarkat ohjeet leikeistä. Mielikuvitusliikuntaleikkivihkon tarkoitus on antaa helppo työkalu päiväkodin arjen työhön, jotta lasten suomen kielen kehityksen tukemisesta tulisi osa arkirutiinia.
Leikkien teemat olivat yksinkertaisia, jotta venäjänkieliset lapset pystyivät ymmärtämään ohjeet. Tuokioiden teemat olivat värit, eläimet ja ruumiinosat. Kertasimme useilla tuokioilla samoja aiheita, koska lasten suomenkielen taito oli heikko.
Opinnäytetyöprosessi on ollut pitkä ja hankala. Työskentelymme oli tauolla melkein vuoden, ennen kuin saimme kirjoitettua opinnäytetyöraportin loppuun. Aluksi olimme innostuneita ja motivoituneita työmme aiheesta, mutta prosessin aikana koetut hankaluudet heikensivät mo-tivaatiota. Saimme kuitenkin lisää perspektiiviä työhömme, kun se venyi aikataulullisesti.