Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Riehua saa, muttei lyödä" : Toiminnallinen poikaryhmä Veromäen koululla 2007-2008 osana Pilari -hanketta

Jalava, Antti; Degerman, Jan-Krister (2009)

Avaa tiedosto
Antti_Jalava.pdf (536.2Kt)
Lataukset: 


Jalava, Antti
Degerman, Jan-Krister
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912288531
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen projekti, joka muodostui toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Opinnäytetyön aiheena oli poikaryhmän ohjaaminen viidesluokkalaisille pojille Veromäen koululla. Projekti oli osa Pilari- hanketta. Toiminta toteutettiin lukuvuoden 2007- 2008 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella poikaryhmään osallistuneiden poikien kokemuksia koulupäivään sisällytetystä ryhmätoiminnasta ja toiminnan vaikuttavuudesta
ryhmän yhteishenkeen.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kerhotoiminnan tarvetta koulumaailmassa, koulua toimintaympäristönä ja toiminnallisia ryhmiä. Koska ryhmä koostui ainoastaan pojista ja myös ryhmän ohjaajat olivat miehiä, opinnäytetyössä tarkastellaan sukupuolisensitiivistä ohjausotetta ja poikatyötä. Sukupuolisensitiivisyyden kautta työssä käsitellään myös lapsikeskeisyyttä. Yhtenä työn aiheista on tarkastella poikien yhteishenkeä, joten teoreettiseen viitekehykseen sisältyy myös ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttavat seikat.

Poikaryhmän käytännön toiminta muodostui toiminnallisista ryhmäkerroista, joiden sisältönä oli liikuntaa, ruoanlaittoa, yhteistoiminta- ja luottamusharjoitteita sekä lautapelien pelaamista. Toiminnan sisällössä painotettiin ryhmäliikuntaa. Poikaryhmä toteutettiin avoimena toiminnallisena poikaryhmänä, johon osallistuminen oli pojille vapaaehtoista. Poikaryhmän toimintakertoja oli yhteensä 20 ja ryhmä kokoontui Veromäen koulun tiloissa. Poikaryhmän toimintaa suunniteltiin läpi lukuvuoden ja siinä huomioitiin ryhmään osallistuneiden poikien omat toiveet. Ohjaajina toimi kaksi sosionomiopiskelijaa.

Poikaryhmään osallistuneilta pojilta kerättiin kirjallista ja suullista palautetta koko toiminnan ajalta, joka hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä. Palauteaineiston keruuvälineinä käytettiin kyselylomakkeita ja essee- kirjoitelmia. Lisäksi suullista palautetta kerättiin jokaisen toimintakerran jälkeen. Poikien mielipiteet toiminnasta olivat melko samansuuntaisia, poikaryhmä oli ollut pojille mieluisa ja osallistumisaktiivisuus koko toiminnan aikana oli hyvä. Ryhmän yhteishengen kehittymisen arvioiminen oli haasteellisempaa, koska toimintaan osallistuneet pojat eivät olleet erityisen tuottoisia palautteen annossa. Tästä johtuen yleistäviä johtopäätöksiä ryhmähengen kehittymisestä oli hankala tehdä. Poikaryhmän ohjaus antoi ohjaajille hyvää kokemusta toiminnallisten ryhmien ohjauksesta sekä kouluympäristössä toimimisesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste