Opiskelijan ohjauksen kehittäminen opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisyn välineenä Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa : alkukartoitus
Hirvi, Saara (2013)
Hirvi, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017594
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Hyvinkää
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Terveyden edistämisen koulutusohjelma,
ennaltaehkäisevän hyvinvointityön johtaminen ja kehittäminen
Saara Hirvi
Opiskelijan ohjauksen kehittäminen opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisyn välineenä Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa - alkukartoitus
Vuosi 2013 Sivumäärä 73+11
Kvalitatiivisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella kehittävän työntutkimuksen viitekehyksessä opiskelijan ohjauksen nykytilaa ja ohjauksen keinoja opiskelun keskeyttämisen ehkäisyssä. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin haastattelemalla Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen henkilökuntaa. Opiskelijan ohjausta käsiteltiin tutkimuksessa holistisen ihmiskäsityksen mukaan kokonaisvaltaisesti siten, että opiskelijaa lähestytään hänen tarpeidensa näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin ”Opiskelun aloituksen osallistava tuki” –hankkeeseen. Projektin tavoitteena on kehittää ohjauksen toimintamalleja, joiden avulla voidaan vähentää toisen asteen ammatillisen koulutuksen alkuvaiheessa tapahtuvia opintojen keskeytyksiä parantamalla opiskelijoiden opiskelukykyä. Kehitettyjen ohjauksen mallien on tarkoitus olla myöhemmin laajennettavissa muihin oppilaitoksiin ja myös muille opiskeluasteille. Hankkeessa on mukana kolme Uudenmaan alueella toimivaa ammatillista oppilaitosta.
Toimintaympäristönä opinnäytetyössä oli ammatillista erityisopetusta tarjoava Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus ja tutkimuksen kohderyhmänä sen kuusi hyvinvointityötä tekevää ammattilaista. Opinnäytetyön aineistonkeruuna ja hankkeen alkukartoituksena toimiva haastattelu toteutettiin teemamuotoisena ryhmähaastatteluna, koska haluttiin korostaa kohdejoukon aktiivista osallistumista tutkimukseen. Teemahaastattelurunko pohjautui Engeströmin (1998, 47) rakennemalliin ihmisen toimintajärjestelmästä. Mallilla kuvataan ihmisen toiminnan yleisen rakenteen lisäksi sen kollektiivista suhdetta työtoiminnassa. Haastattelun avulla selvitettiin toimintajärjestelmän osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita siten, että opiskelijan ohjauksesta saatiin mahdollisimman kattava kuva. Haastattelua analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä etsimällä materiaalista teemojen ja tutkimuskysymysten kannalta oleellisia asioita ja pelkistämällä aineistoa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi kehittävän työntutkimuksen metodologia, joten analyysissä kiinnitettiin erityistä huomiota haastatteluaineistosta nouseviin toimintajärjestelmän sisäisiin jännitteisiin.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opiskelijan ohjaus on monitahoinen asia, eikä sen jäsentäminen ole aina mutkatonta. Jännitteitä ohjaustyön osatekijöiden välille muodostuu esimerkiksi työnjaossa, sääntöjen tulkinnassa ja dialogiseen ohjaussuhteeseen pyrittäessä. Laaja-alaisessa ohjaustyössä eri menetelmät yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi. Erityisoppilaitoksessa moniammatillisuus on vahvaa, mikä tukee laadukasta ohjaustyötä. Holistinen ihmiskäsitys ymmärretään esimerkiksi kuntouttavan näkökulman huomioimiseksi ohjaustyössä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödynnetään ”Opiskelun aloittamisen osallistava tuki”-hankkeessa, jonka puitteissa opiskelijan ohjauksen malleja ja tutor-toimintaa kehitetään Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa.
Asiasanat: kehittävä työntutkimus, opiskelijan ohjaus, opintojen keskeyttäminen, hyvinvointi, tutor-toiminta
Laurea Hyvinkää
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Terveyden edistämisen koulutusohjelma,
ennaltaehkäisevän hyvinvointityön johtaminen ja kehittäminen
Saara Hirvi
Opiskelijan ohjauksen kehittäminen opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisyn välineenä Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa - alkukartoitus
Vuosi 2013 Sivumäärä 73+11
Kvalitatiivisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella kehittävän työntutkimuksen viitekehyksessä opiskelijan ohjauksen nykytilaa ja ohjauksen keinoja opiskelun keskeyttämisen ehkäisyssä. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin haastattelemalla Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen henkilökuntaa. Opiskelijan ohjausta käsiteltiin tutkimuksessa holistisen ihmiskäsityksen mukaan kokonaisvaltaisesti siten, että opiskelijaa lähestytään hänen tarpeidensa näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin ”Opiskelun aloituksen osallistava tuki” –hankkeeseen. Projektin tavoitteena on kehittää ohjauksen toimintamalleja, joiden avulla voidaan vähentää toisen asteen ammatillisen koulutuksen alkuvaiheessa tapahtuvia opintojen keskeytyksiä parantamalla opiskelijoiden opiskelukykyä. Kehitettyjen ohjauksen mallien on tarkoitus olla myöhemmin laajennettavissa muihin oppilaitoksiin ja myös muille opiskeluasteille. Hankkeessa on mukana kolme Uudenmaan alueella toimivaa ammatillista oppilaitosta.
Toimintaympäristönä opinnäytetyössä oli ammatillista erityisopetusta tarjoava Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus ja tutkimuksen kohderyhmänä sen kuusi hyvinvointityötä tekevää ammattilaista. Opinnäytetyön aineistonkeruuna ja hankkeen alkukartoituksena toimiva haastattelu toteutettiin teemamuotoisena ryhmähaastatteluna, koska haluttiin korostaa kohdejoukon aktiivista osallistumista tutkimukseen. Teemahaastattelurunko pohjautui Engeströmin (1998, 47) rakennemalliin ihmisen toimintajärjestelmästä. Mallilla kuvataan ihmisen toiminnan yleisen rakenteen lisäksi sen kollektiivista suhdetta työtoiminnassa. Haastattelun avulla selvitettiin toimintajärjestelmän osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita siten, että opiskelijan ohjauksesta saatiin mahdollisimman kattava kuva. Haastattelua analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä etsimällä materiaalista teemojen ja tutkimuskysymysten kannalta oleellisia asioita ja pelkistämällä aineistoa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi kehittävän työntutkimuksen metodologia, joten analyysissä kiinnitettiin erityistä huomiota haastatteluaineistosta nouseviin toimintajärjestelmän sisäisiin jännitteisiin.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opiskelijan ohjaus on monitahoinen asia, eikä sen jäsentäminen ole aina mutkatonta. Jännitteitä ohjaustyön osatekijöiden välille muodostuu esimerkiksi työnjaossa, sääntöjen tulkinnassa ja dialogiseen ohjaussuhteeseen pyrittäessä. Laaja-alaisessa ohjaustyössä eri menetelmät yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi. Erityisoppilaitoksessa moniammatillisuus on vahvaa, mikä tukee laadukasta ohjaustyötä. Holistinen ihmiskäsitys ymmärretään esimerkiksi kuntouttavan näkökulman huomioimiseksi ohjaustyössä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödynnetään ”Opiskelun aloittamisen osallistava tuki”-hankkeessa, jonka puitteissa opiskelijan ohjauksen malleja ja tutor-toimintaa kehitetään Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa.
Asiasanat: kehittävä työntutkimus, opiskelijan ohjaus, opintojen keskeyttäminen, hyvinvointi, tutor-toiminta