Verkkokaupan käytettävyyden kehittäminen : case: Nimipyyhe.com
Rantanen, Esa (2013)
Rantanen, Esa
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618343
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on löytää konkreettisia kehitysehdotuksia Nimipyyhe.com -verkkokaupan käytettävyyden parantamiseen. Kohdeyrityksen verkkokauppa on julkaistu lähes puoli vuosikymmentä sitten ja kaipaa pikaisesti kehittämisehdotuksia erityisesti käyttettävyyden saralla, mikä nykyään on yksi oleellisimmista kilpailuvalteista kiihtyvässä verkkokauppojen kilpailussa.
Työssä tutustutaan yleisesti verkkokauppaan ja käytettävyyteen sekä niiden tuloksena verkkokaupan käytettävyyteen. Käytettävyyden yhteydessä käydään läpi käytettävyyden määritelmiä ja periaatteita. Näiden pohjalta luodaan suunnitelma, miten nykyisen verkkokaupan käytettävyyttä voidaan tutkia ja toteutetaan se.
Työ on rajattu koskemaan verkkokauppojen käytettävyyttä asiakkaiden näkökulmasta, jolloin on luontevaa kerätä mielipiteitä sivuston nykyisiltä käyttäjiltä. Tämän lisäksi toteutetaan heuristinen arviointi, missä käydään läpi sivusto perinpohjaistesti seuraten Jakob Nielsenin kymmentä käytettävyyden periaatetta.
Nimipyyhe.com tulee käyttämään tutkimuksista saatavia tuloksia myöhemmin verkkokaupan kehittämisessä tai uuden verkkokaupan suunnittelussa.
Työssä tutustutaan yleisesti verkkokauppaan ja käytettävyyteen sekä niiden tuloksena verkkokaupan käytettävyyteen. Käytettävyyden yhteydessä käydään läpi käytettävyyden määritelmiä ja periaatteita. Näiden pohjalta luodaan suunnitelma, miten nykyisen verkkokaupan käytettävyyttä voidaan tutkia ja toteutetaan se.
Työ on rajattu koskemaan verkkokauppojen käytettävyyttä asiakkaiden näkökulmasta, jolloin on luontevaa kerätä mielipiteitä sivuston nykyisiltä käyttäjiltä. Tämän lisäksi toteutetaan heuristinen arviointi, missä käydään läpi sivusto perinpohjaistesti seuraten Jakob Nielsenin kymmentä käytettävyyden periaatetta.
Nimipyyhe.com tulee käyttämään tutkimuksista saatavia tuloksia myöhemmin verkkokaupan kehittämisessä tai uuden verkkokaupan suunnittelussa.