Pelaamisen vaikutus opintoihin : neljän opiskelijan haastattelututkimus
Öisti, Kalle (2013)
Öisti, Kalle
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia pelaamisen vaikutusta opiskelijoiden opintoihin. Tutkimuskysymys on ”Onko pelaamisella vaikutusta opiskelijan opiskeluun?”. Työn tavoitteena on myös selvittää, mitä mahdollisia vaikutuksia pelaamisella on opiskeluun.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin suullisilla haastatteluilla sekä sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälti avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen taustoja ja tavoitteita sekä pelaamisen teoriaa, joka sisältää mm. tutkimukseen kuuluvat pelit, tietoa videopeleistä, pelialustoista sekä peliriippuvuudesta. Tutkimus-luvussa käydään läpi miten kyselyn vastaajat, sekä kysymykset valittiin.
Opinäytetyön tutkimusosa toteutettiin kesän ja syksyn 2013. Siihen otti osaa neljä opiskelijaa, jotka vastasivat kyselyyn omin sanoin.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että opiskelijat kokivat pelaamisella olleen sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia heidän opiskeluihinsa. Yleisin negatiivinen vaikutus pelaamisella oli se, että peleihin jäätiin koukkuun, mikä sai aikaan koulutehtävien laiminlyömisen. Positiivisista vaikutuksista yleisin oli englannin kielen taidon parantuminen pelaamisen myötä.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin suullisilla haastatteluilla sekä sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälti avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen taustoja ja tavoitteita sekä pelaamisen teoriaa, joka sisältää mm. tutkimukseen kuuluvat pelit, tietoa videopeleistä, pelialustoista sekä peliriippuvuudesta. Tutkimus-luvussa käydään läpi miten kyselyn vastaajat, sekä kysymykset valittiin.
Opinäytetyön tutkimusosa toteutettiin kesän ja syksyn 2013. Siihen otti osaa neljä opiskelijaa, jotka vastasivat kyselyyn omin sanoin.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että opiskelijat kokivat pelaamisella olleen sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia heidän opiskeluihinsa. Yleisin negatiivinen vaikutus pelaamisella oli se, että peleihin jäätiin koukkuun, mikä sai aikaan koulutehtävien laiminlyömisen. Positiivisista vaikutuksista yleisin oli englannin kielen taidon parantuminen pelaamisen myötä.