Sovituksia alkeistason kitaratriolle
Mustonen, Ville (2013)
Mustonen, Ville
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219486
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää klassisen kitaransoiton perustason opetukseen opetusmateriaalia sekä pohtia yleisellä tasolla kitaransoiton opetuksen menetelmiä. Kehitettävä opetusmateriaali koostuu tekemistäni tunnettujen kappaleiden sovituksista kolmelle kitaralle. Opetusmenetelmien pohdinta perustuu pääasiassa omiin kokemuksiini kitaransoitonopettajana ja musiikkipedagogiikan opiskelijana sekä alan kirjallisuuteen.
Työtä varten olen käynyt läpi erilaisia soitonoppaita sekä kirjoituksia sovittamisesta. Kappaleiden sovittamisessa olen pyrkinyt ajattelemaan alkeisoppilaiden tarvitsemia teknisiä harjoitteita. Sovitettavat kappaleet olen valinnut mahdollisimman monipuolisesti ja miettien niiden antamia mahdollisuuksia motivoida oppilaita enemmän harjoittelemaan.
Opinnäytetyöprosessi avasi minulle uusia opetustapoja kitaransoiton opetuksessa. Sain uutta motivaatiota opettamiseen ja opettamisen opiskeluun. Uskon myös, että sovitetuista kappaleista on hyötyä monille kitaransoiton opiskelijoille.
Opinnäytetyön aikana löysin uusia opetusmenetelmiä ja pystyin kehittämään omaa opettajuuttani.
Työtä varten olen käynyt läpi erilaisia soitonoppaita sekä kirjoituksia sovittamisesta. Kappaleiden sovittamisessa olen pyrkinyt ajattelemaan alkeisoppilaiden tarvitsemia teknisiä harjoitteita. Sovitettavat kappaleet olen valinnut mahdollisimman monipuolisesti ja miettien niiden antamia mahdollisuuksia motivoida oppilaita enemmän harjoittelemaan.
Opinnäytetyöprosessi avasi minulle uusia opetustapoja kitaransoiton opetuksessa. Sain uutta motivaatiota opettamiseen ja opettamisen opiskeluun. Uskon myös, että sovitetuista kappaleista on hyötyä monille kitaransoiton opiskelijoille.
Opinnäytetyön aikana löysin uusia opetusmenetelmiä ja pystyin kehittämään omaa opettajuuttani.