"Sadusta sanoiksi" : Materiaalipaketti 3-6-vuotiaiden erityistä tukea tarvitsevien lasten kielen kehityksen tukemiseen
Mämmi, Eveliina (2013)
Mämmi, Eveliina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319685
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, valmistaa ja arvioida materiaalipaketti erityistä tukea tarvitsevien lasten kielen kehityksen tukemisen apuvälineeksi. Materiaalipaketti on tarkoitettu 3–6-vuotiaiden erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskenteleville. Tuotoksen tarkoituksena oli myös toimia alkusysäyksenä päiväkodin sanasäkki-menetelmän käyttöön.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Sadusta sanoiksi -materiaalipaketti. Materiaalipaketti sisältää Koira ja täydelliset kengät -kirjaan perustuvan sanasäkin sekä kansion. Kansiosta löytyy ohjeet kuuden toiminnallisen tuokion mittaisen kokonaisuuden ohjaamiseen. Toimintatuokioilla hyödynnetään sanasäkki-menetelmää ja taidekasvatuksen eri muotoja.
Tarvittavaa tietoa kerättiin työntekijöitä haastattelemalla sekä päiväkotiryhmän lapsia havainnoimalla, ohjaamalla ja haastattelemalla. Työntekijöitä osallistettiin työn suunnitteluun, valmistamiseen ja arviointiin. Myös ryhmän lapset saivat vaikuttaa tuotokseen muun muassa valitsemalla sadun, jota sanasäkki käsittelee.
Ohjasin materiaalipaketin sisältämät kuusi toiminnallista tuokiota päiväkodilla, jolloin sanasäkki osoittautui hyväksi menetelmäksi erityistä tukea tarvitsevien lasten kielen kehityksen tukemiseen. Jo näiden kertojen aikana lasten sanavarasto karttui ja tarinan kautta lapset heittäytyivät taidekasvatuksen maailmaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Sadusta sanoiksi -materiaalipaketti. Materiaalipaketti sisältää Koira ja täydelliset kengät -kirjaan perustuvan sanasäkin sekä kansion. Kansiosta löytyy ohjeet kuuden toiminnallisen tuokion mittaisen kokonaisuuden ohjaamiseen. Toimintatuokioilla hyödynnetään sanasäkki-menetelmää ja taidekasvatuksen eri muotoja.
Tarvittavaa tietoa kerättiin työntekijöitä haastattelemalla sekä päiväkotiryhmän lapsia havainnoimalla, ohjaamalla ja haastattelemalla. Työntekijöitä osallistettiin työn suunnitteluun, valmistamiseen ja arviointiin. Myös ryhmän lapset saivat vaikuttaa tuotokseen muun muassa valitsemalla sadun, jota sanasäkki käsittelee.
Ohjasin materiaalipaketin sisältämät kuusi toiminnallista tuokiota päiväkodilla, jolloin sanasäkki osoittautui hyväksi menetelmäksi erityistä tukea tarvitsevien lasten kielen kehityksen tukemiseen. Jo näiden kertojen aikana lasten sanavarasto karttui ja tarinan kautta lapset heittäytyivät taidekasvatuksen maailmaan.