Retailing Opportunities for the National Hockey League in Finland
Lindholm, Kent; Fredén, Niko (2013)
Lataukset:
Lindholm, Kent
Fredén, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämäärä on suorittaa markkinatutkimus National Hockey Leaguelle
(NHL). Tutkimus käsittelee NHL:n ja sen tuotteiden jälleenmyyntimahdollisuuksia Suomessa.
Työssä tarkastellaan suomalaisten, niin jääkiekon harrastajien kuin muidenkin henkilöiden,
halukkuutta ja kiinnostuneisuutta NHL:n tuotteita kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata
seuraaviin tutkimuskysymyksiin; ”Minkälaiset jälleenmyynti mahdollisuudet NHL:n tuotteilla
on Suomessa?” ja ”Miten voimme kehittää NHL:n tuotteiden saatavuutta ja näkyvyyttä
Suomessa?”.
NHL:n tuotteita jälleenmyydään Suomessa ja muualla Euroopassa, mutta niiden näkyvyys ja
saatavuus varsinkin Suomessa on heikko. NHL:n toiveena on lisätä koko liigan ja etenkin sen
tuotteiden näkyvyyttä Suomessa. Opinnäytetyö tarkastelee näitä mahdollisuuksia ja lisäksi
selvittää, mihin asioihin Suomessa tulisi panostaa NHL-tuotteiden myynnin kasvattamiseksi.
NHL:n brändi tunnetaan maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa NHL:n tunnettavuus on korkea.
Tuotemerkillä on suuri merkitys kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tunnettu tuotemerkki
lisää tuotteen arvoa ja nostaa sen imagoa. NHL luottaa omaan tuotemerkkiinsä ja kilpailee
markkinoilla sen avulla.
Opinnäytetyössä käsitellään aiheeseen liittyvää teoriaa käytännön selventämiseksi. Työhön
liittyen suoritetaan kyselytutkimus määrällistä menetelmää hyödyntäen. Työ perustuu markkinatutkimukseen
ja sen tuloksiin. Kyselyn suorittamisen jälkeen seuraa tulosten analysointi
ja kehitysehdotukset.
Lähteinä on käytetty pääasiassa englanninkielistä kirjallisuutta markkinatutkimuksesta, markkinoinnista,
jälleenmyynnistä, toimitusketjun hallinnasta ja tuotemerkin merkityksestä. Lisäksi
sähköisillä lähteillä on ollut opinnäytetyössä suuri merkitys. Tietoa on kerätty kyselytutkimuksen
ja erilaisten haastatteluiden sekä vierailuiden avulla. Opinnäytetyötä varten on käytetty
kaikki mahdolliset kontaktit, jotka ovat olleet hyödyllisiä lopputulosta ajatellen.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle on kirjallinen raportti tutkimustuloksineen, johtopäätöksineen
ja kehitysehdotuksineen. Koko tutkimus ja siitä koottava opinnäytetyö tähtää
siihen, että se tarjoaa tulevaisuuden näkökulman NHL-tuotteiden näkyvyyden ja saatavuuden
parantamiseen Suomen markkinoilla.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella suomalaiset ovat yleisesti katsoen kiinnostuneita
NHL:n tuotteista. Suomalaiset ovat myös selvästi sen kannalla, että tuotteita tulisi olla
enemmän tarjolla urheilukaupoissa. Markkinatutkimuksen ja koko opinnäytetyön johtopäätöksenä
voidaan todeta, että NHL:n tuotteita pitäisi maahantuoda enemmän Suomeen tarjolle
jälleenmyyntiliikkeisiin.
Avainsanat: markkinatutkimus, National Hockey League, jälleenmyynti, tuotteet, tuotemerkki
(NHL). Tutkimus käsittelee NHL:n ja sen tuotteiden jälleenmyyntimahdollisuuksia Suomessa.
Työssä tarkastellaan suomalaisten, niin jääkiekon harrastajien kuin muidenkin henkilöiden,
halukkuutta ja kiinnostuneisuutta NHL:n tuotteita kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata
seuraaviin tutkimuskysymyksiin; ”Minkälaiset jälleenmyynti mahdollisuudet NHL:n tuotteilla
on Suomessa?” ja ”Miten voimme kehittää NHL:n tuotteiden saatavuutta ja näkyvyyttä
Suomessa?”.
NHL:n tuotteita jälleenmyydään Suomessa ja muualla Euroopassa, mutta niiden näkyvyys ja
saatavuus varsinkin Suomessa on heikko. NHL:n toiveena on lisätä koko liigan ja etenkin sen
tuotteiden näkyvyyttä Suomessa. Opinnäytetyö tarkastelee näitä mahdollisuuksia ja lisäksi
selvittää, mihin asioihin Suomessa tulisi panostaa NHL-tuotteiden myynnin kasvattamiseksi.
NHL:n brändi tunnetaan maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa NHL:n tunnettavuus on korkea.
Tuotemerkillä on suuri merkitys kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tunnettu tuotemerkki
lisää tuotteen arvoa ja nostaa sen imagoa. NHL luottaa omaan tuotemerkkiinsä ja kilpailee
markkinoilla sen avulla.
Opinnäytetyössä käsitellään aiheeseen liittyvää teoriaa käytännön selventämiseksi. Työhön
liittyen suoritetaan kyselytutkimus määrällistä menetelmää hyödyntäen. Työ perustuu markkinatutkimukseen
ja sen tuloksiin. Kyselyn suorittamisen jälkeen seuraa tulosten analysointi
ja kehitysehdotukset.
Lähteinä on käytetty pääasiassa englanninkielistä kirjallisuutta markkinatutkimuksesta, markkinoinnista,
jälleenmyynnistä, toimitusketjun hallinnasta ja tuotemerkin merkityksestä. Lisäksi
sähköisillä lähteillä on ollut opinnäytetyössä suuri merkitys. Tietoa on kerätty kyselytutkimuksen
ja erilaisten haastatteluiden sekä vierailuiden avulla. Opinnäytetyötä varten on käytetty
kaikki mahdolliset kontaktit, jotka ovat olleet hyödyllisiä lopputulosta ajatellen.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyritykselle on kirjallinen raportti tutkimustuloksineen, johtopäätöksineen
ja kehitysehdotuksineen. Koko tutkimus ja siitä koottava opinnäytetyö tähtää
siihen, että se tarjoaa tulevaisuuden näkökulman NHL-tuotteiden näkyvyyden ja saatavuuden
parantamiseen Suomen markkinoilla.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella suomalaiset ovat yleisesti katsoen kiinnostuneita
NHL:n tuotteista. Suomalaiset ovat myös selvästi sen kannalla, että tuotteita tulisi olla
enemmän tarjolla urheilukaupoissa. Markkinatutkimuksen ja koko opinnäytetyön johtopäätöksenä
voidaan todeta, että NHL:n tuotteita pitäisi maahantuoda enemmän Suomeen tarjolle
jälleenmyyntiliikkeisiin.
Avainsanat: markkinatutkimus, National Hockey League, jälleenmyynti, tuotteet, tuotemerkki