Perustettavan ICT-alan yrityksen liiketoiminnalliset vaihtoehdot ja markkinointiselvitys
Heikkilä, Petteri (2013)
Heikkilä, Petteri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää perustettavan ICT-alan yrityksen kannattavampi liiketoimintasuunnitelma kahdesta vaihtoehdosta ja analysoida suunnitelmia markkinoille pääsemisen ja mahdollisimman suuren tuoton tekemisen kannalta.
Tavoitteena on selvittää perustettavan yrityksen rahoituslähteet, analysoida laskelmia sekä esittää perustettavalle yritykselle markkinointiratkaisuja markkinointitutkimusten pohjalta. Työssä käydään läpi Camera2Dvd-ohjelmasta tehtyä markkinointitutkimusta, joka osaltaan auttaa määrittämään oikeaa liiketoiminnallista suuntaa. Markkinointitutkimuksen tutkimusote on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen.
Opinnäytetyö on ohjenuora Camera2Dvd:n projektin johdolle sekä perustettavalle yritykselle, joka voi käyttää tutkimusta apuna uutta ohjelmaa markkinoitaessa sekä perustettavan yrityksen rahoituslähteitä etsittäessä.
Tutkimuksen perusteella liiketoimintasuunnitelmista suotuisampi olisi liiketoimintasuunnitelma A, kun katsotaan potentiaalista taloudellista voiton mahdollisuutta. Liiketoimintasuunnitelma B tulee suhteellisen kalliiksi, ellei saada tehtyä hyvää lisenssisopimusta ison ohjelmointialan yrityksen kanssa.
Oleellisimmat markkinointikanavat liiketoimintasuunnitelma A:lle ovat Internet ja sosiaalinen media. Pääkohderyhmät ohjelmalle ovat nuoret aikuiset ja videoharrastajat. Tärkeimmät jakelukanavat ovat sovelluskaupat, kuten iTunes ja Google Play sekä tietokoneohjelmien mainos- ja lataussivustot, kuten softonic.com-sivusto ja download.cnet.com-sivusto.
Tavoitteena on selvittää perustettavan yrityksen rahoituslähteet, analysoida laskelmia sekä esittää perustettavalle yritykselle markkinointiratkaisuja markkinointitutkimusten pohjalta. Työssä käydään läpi Camera2Dvd-ohjelmasta tehtyä markkinointitutkimusta, joka osaltaan auttaa määrittämään oikeaa liiketoiminnallista suuntaa. Markkinointitutkimuksen tutkimusote on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen.
Opinnäytetyö on ohjenuora Camera2Dvd:n projektin johdolle sekä perustettavalle yritykselle, joka voi käyttää tutkimusta apuna uutta ohjelmaa markkinoitaessa sekä perustettavan yrityksen rahoituslähteitä etsittäessä.
Tutkimuksen perusteella liiketoimintasuunnitelmista suotuisampi olisi liiketoimintasuunnitelma A, kun katsotaan potentiaalista taloudellista voiton mahdollisuutta. Liiketoimintasuunnitelma B tulee suhteellisen kalliiksi, ellei saada tehtyä hyvää lisenssisopimusta ison ohjelmointialan yrityksen kanssa.
Oleellisimmat markkinointikanavat liiketoimintasuunnitelma A:lle ovat Internet ja sosiaalinen media. Pääkohderyhmät ohjelmalle ovat nuoret aikuiset ja videoharrastajat. Tärkeimmät jakelukanavat ovat sovelluskaupat, kuten iTunes ja Google Play sekä tietokoneohjelmien mainos- ja lataussivustot, kuten softonic.com-sivusto ja download.cnet.com-sivusto.