Designing an educational role-playing game for five to six year-olds
Lehto, Tanja (2013)
Lehto, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918973
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihe oli roolipelin suunnittelu käytettäväksi päiväkotiympäristössä. Tavoitteena oli testata miten roolipelejä voisi suunnitella käytettäväksi viisi-kuusi-vuotiaiden lasten opetuksessa, tarkoituksena kehittää varhaiskasvatusta ja lisätä tarjolla olevien työnetelmien valikoimaa. Lähdekirjallisuutena käytettiin varhaiskasvatusta ja sosiaalista kehitystä käsittelevää kirjallisuutta, sekä kirjallisuutta roolipeleistä, oppimispeleistä ja pelisuunnittelusta.
Projekti toteutettiin suunnittelemalla pelisessio ja testaamalla sitä ensin aikuis- ja sitten lapsiryhmässä. Lapsiryhmät koostuivat lopullisen tuotteen kohderyhmän jäsenistä. Opinnäytetyön tuotoksena oli roolipeli joka oli suunniteltu tukemaan osallistujien sosiaalisten taitojen kehitystä, sekä materiaalit jotka vaadittiin pelin toteuttamiseen. Havaintona oli, että roolipelejä on mahdollista suunnitella käytettäväksi oppimispeleinä tälle ikäryhmälle. Pelitestien aikana tehdyt havainnot osoittivat, että pelisessio oli sosiaalisesti haastava ja että tehtävien onnistunut läpivienti edellytti neuvottelua ja epäitsekkäitä valintoja.
Projekti toteutettiin suunnittelemalla pelisessio ja testaamalla sitä ensin aikuis- ja sitten lapsiryhmässä. Lapsiryhmät koostuivat lopullisen tuotteen kohderyhmän jäsenistä. Opinnäytetyön tuotoksena oli roolipeli joka oli suunniteltu tukemaan osallistujien sosiaalisten taitojen kehitystä, sekä materiaalit jotka vaadittiin pelin toteuttamiseen. Havaintona oli, että roolipelejä on mahdollista suunnitella käytettäväksi oppimispeleinä tälle ikäryhmälle. Pelitestien aikana tehdyt havainnot osoittivat, että pelisessio oli sosiaalisesti haastava ja että tehtävien onnistunut läpivienti edellytti neuvottelua ja epäitsekkäitä valintoja.
