Puhelun reitityssuunnitelma
Ojansuu, Markus (2013)
Ojansuu, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on puhelun reitityssuunnitelman toteutus Meltex Oy:n käyttöön. Työn tavoitteena on laatia suunnitelma, jonka pohjalta Meltex Oy voi toteuttaa käytännössä puhelinvaihdejärjestelmän uusimisen. Työssä tuotetaan yrityksen johdolle puheluiden reitittämisestä selkeät prosessikuvaukset, jotka voidaan ottaa käyttöön uudella järjestelmällä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Prosessikuvausta suunniteltaessa perehdyin or-ganisaation sisäisen viestinnän teoriaan ja uusien puhelinvaihdejärjestelmien ominaisuuksiin. Taustatietoja ja -materiaalia on kerätty kirjallisuudesta sekä Internetistä. Työn muina tiedon-keruumenetelminä on käytetty havainnointia, prosessianalyysiä (blueprinting) sekä yrityksen hallintopäällikön haastattelua. Lisäksi tutkittiin haastattelun ja havainnoinnin avulla, miten uusi järjestelmä pitäisi suunnitella, että se palvelisi mahdollisimman hyvin yrityksen muuttuneita tarpeita.
Työssä kartoitettiin vanhan puhelinvaihdejärjestelmän keskeiset puutteet. Meltex Oy odottaa uuden puhelinvaihdejärjestelmän korjaavan vanhan järjestelmän heikkoudet ja tuovan nyky-aikaisten puhelinvaihdepalveluiden tekniset edut yrityksen käyttöön.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Prosessikuvausta suunniteltaessa perehdyin or-ganisaation sisäisen viestinnän teoriaan ja uusien puhelinvaihdejärjestelmien ominaisuuksiin. Taustatietoja ja -materiaalia on kerätty kirjallisuudesta sekä Internetistä. Työn muina tiedon-keruumenetelminä on käytetty havainnointia, prosessianalyysiä (blueprinting) sekä yrityksen hallintopäällikön haastattelua. Lisäksi tutkittiin haastattelun ja havainnoinnin avulla, miten uusi järjestelmä pitäisi suunnitella, että se palvelisi mahdollisimman hyvin yrityksen muuttuneita tarpeita.
Työssä kartoitettiin vanhan puhelinvaihdejärjestelmän keskeiset puutteet. Meltex Oy odottaa uuden puhelinvaihdejärjestelmän korjaavan vanhan järjestelmän heikkoudet ja tuovan nyky-aikaisten puhelinvaihdepalveluiden tekniset edut yrityksen käyttöön.