Pienen asiantuntijaorganisaation menestystekijät julkishallinnon tarjouskilpailutuksessa
Vuollet, Kirsi (2013)
Vuollet, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319771
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö käsittelee pienen asiantuntijaorganisaation menestymisen mahdollisuuksia julkishallinnon kilpailutuksissa sekä sitä kuinka laatu- ja ympäristöasioiden hallinta tulee kuvata julkisten hankintojen kilpailutuksissa.
Tietoperustassa käsitellään julkisten hankintojen pääpiirteitä ja hyviä käytänteitä kilpailutuksiin osallistumisesta ja tarjouksen laadinnasta. Lisäksi
avataan laatu- ja ympäristöajattelua, niiden hallintaa ja kehittämistä sekä prosessien perusteita ja niiden
mallintamisen merkitystä. Työssä esitellään myös kehittämisen tukena käytettäviä työkaluja, malleja ja standardeja sekä kerrotaan verkostoitumisen hyötyjä.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on KontaktiVerkko Suomi Oy, lahtelainen asiantuntijaorganisaatio. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu ja vastauksia saatiin kuudelta eri henkilöltä viidestä organisaatiosta, jotka laativat tarjouspyyntöjä Lahden alueen hankintojen osalta. Saatuja vastauksia peilattiin tietoperustaan.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena saatiin selville, että asiantuntijaorganisaation menestymiseen vaikuttavia tekijöitä julkisessa hankinnoissa ovat: tarjouksen sisältö ja ulkonäkö, hintalaatu suhde, resurssit, verkostoituminen, innovatiivisuus, yhteydenpito ja tapaamiset sekä muut menestystekijät. Menestymiseen vaikuttavat myös hankintayksikön laadukas tarjouspyyntöprosessi sekä arviointi ja pisteytys. Opinnäytetyön tuloksena saatiin muodostettua kuvauksia asiantuntijaorganisaation laadun hallinnasta ja ympäristön hallinnasta, joka on kuvattu ympäristölainsäädännön yleisten velvoitteiden mukaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, asiantuntijapalveluiden hankinnassa tarjoajan kuvauksilla yrityksen laadunhallinnasta on merkitystä, mutta kuvauksilla ympäristöasioiden hallinnasta yrityksessä ei ole. Myös hankintayksiköllä on tärkeä rooli pienen asiantuntijaorganisaation menestymiseen julkishallinnon kilpailutuksissa.
Tietoperustassa käsitellään julkisten hankintojen pääpiirteitä ja hyviä käytänteitä kilpailutuksiin osallistumisesta ja tarjouksen laadinnasta. Lisäksi
avataan laatu- ja ympäristöajattelua, niiden hallintaa ja kehittämistä sekä prosessien perusteita ja niiden
mallintamisen merkitystä. Työssä esitellään myös kehittämisen tukena käytettäviä työkaluja, malleja ja standardeja sekä kerrotaan verkostoitumisen hyötyjä.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on KontaktiVerkko Suomi Oy, lahtelainen asiantuntijaorganisaatio. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu ja vastauksia saatiin kuudelta eri henkilöltä viidestä organisaatiosta, jotka laativat tarjouspyyntöjä Lahden alueen hankintojen osalta. Saatuja vastauksia peilattiin tietoperustaan.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena saatiin selville, että asiantuntijaorganisaation menestymiseen vaikuttavia tekijöitä julkisessa hankinnoissa ovat: tarjouksen sisältö ja ulkonäkö, hintalaatu suhde, resurssit, verkostoituminen, innovatiivisuus, yhteydenpito ja tapaamiset sekä muut menestystekijät. Menestymiseen vaikuttavat myös hankintayksikön laadukas tarjouspyyntöprosessi sekä arviointi ja pisteytys. Opinnäytetyön tuloksena saatiin muodostettua kuvauksia asiantuntijaorganisaation laadun hallinnasta ja ympäristön hallinnasta, joka on kuvattu ympäristölainsäädännön yleisten velvoitteiden mukaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, asiantuntijapalveluiden hankinnassa tarjoajan kuvauksilla yrityksen laadunhallinnasta on merkitystä, mutta kuvauksilla ympäristöasioiden hallinnasta yrityksessä ei ole. Myös hankintayksiköllä on tärkeä rooli pienen asiantuntijaorganisaation menestymiseen julkishallinnon kilpailutuksissa.