Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköisen tuoteluettelon käyttöönotto, muutokset asiakasryhmien ostoissa

Aittolahti, Kimmo (2010)

 
Avaa tiedosto
Kimmo_Aittolahti.pdf (953.0Kt)
Lataukset: 


Aittolahti, Kimmo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001101149
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, mitä vaikutuksia sähköisen varaosaluettelon käyttöönotosta on ollut yrityksen liiketoiminnalle. Miten mahdollinen kasvu on jakautunut eri asiakasryhmien kesken? Tutkimuksessa verrattiin kolmen eri tuoteryhmän myynnin kehittymistä (A, B, C, D) asiakasryhmissä, ennen luettelon käyttöönottoa sekä jälkeen. Myös muutokset varaston kiertonopeudessa sekä varastoarvoissa tuoteryhmittäin vastaavina ajankohtina ovat tutkinnan kohteena.

Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään asiakkuuksien hallinnan teoriaa yrityksen näkökulmasta katsottuna. Teorialla pyritään selvittämään ne keskeiset menetelmät, joita yrityksen tulisi soveltaa ja ottaa huomioon suunnitellessaan omia asiakkuuden hallintamenetelmiään ja niiden strategioita.

Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, koska tutkimusaineisto perustuu lähinnä myynti - ja varastostatistiikan analysointiin sekä myös yksilöhaastatteluihin ja omiin tekemiini havaintoihin tutkimuksen edetessä. Tutkimus on tyypiltään empiirinen eli aineistolähtöinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty yrityksen omista järjestelmistä. Suuri määrä raakadataa on jalostettu tutkittavaan muotoon, kuten pylväs- ja viivadiagrammeiksi. Tutkimuksen muita taustatietoja olen saanut Internetin välityksellä teknisen tukkukaupan yritysten ja muiden alan sidosryhmien kotisivujen kautta.

Yrityksen lähtökohtatilanteen analyysissä sekä strategisessa suunnittelussa on pyritty heijastamaan kirjallisuusosuuden teorioita kohdeyrityksen toiminnan ohjaukseen lähinnä asiakkuuden hallinnan näkökulmista. Teoria on ollut pohjana myös yrityksen uuden, entistä segmentoidumman toimintamallin suunnittelussa.

Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa tuoteryhmittäin voidaan todeta, että tuoteryhmät 1. alustan – ja korin osat sekä 2. huolto-osat ovat eri analyyseihin perustuen kasvattaneet selkeästi myyntiään Autoluettelon käyttöönoton jälkeen v. 2007 alusta lähtien. Voimakkainta kasvu on ollut nimenomaan tärkeimmissä asiakasryhmissä (A, B). Vastaavaa kehitystä ei ole nähtävissä C – ja D – asiakasryhmissä, vain hivenen positiivista myynnin kehitystä havaittavissa.

Tuoteryhmä 3. sähköosien myynti on ollut vaihtelevaa kaikissa (A, B, C,D) asiakasryhmissä, eikä säännöllistä kasvua ole havaittavissa. Valikoima on vielä keskeneräinen, joka vaatii yritykseltä lisäpanostusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste