Moottoripyörien vähittäiskauppa Case: MotoSuni Oy
Nykänen, Antti (2009)
Nykänen, Antti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107561
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten moottoripyöräily on kehittynyt vuosien varrella ja kuinka se on vaikuttanut moottoripyöräilyyn erikoistuneiden yritysten toimintaan. Työssä tarkastellaan moottoripyöräilyä harrastuksena ja sen eri osa-alueiden vaatimia kulutustarpeita. Kilpailutilannetta Etelä-Karjalan alueella on kartoitettu asiakkaan näkökulmasta palvelukonsepteja silmälläpitä-en. MotoSuni Oy:n asiakkaille tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin MotoSuni Oy:n asiakkaiden näkemystä palvelun laadusta ja kilpailukeinojen toimivuudesta. Työ syventyy myös näiden kahden tuloksentekijän teoriaan ja käytännön toteutukseen.
Moottoripyöräilyn historiaa ja sen kehittymistä vuosien varrella, selvitettiin ai-heeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Harrastuksen eri muodot ja harrastajien erilaiset tarpeet on sen sijaan luotu kirjoittajan oman kokemuksen pohjalta syntyneestä tiedosta. Myös Etelä-Karjalan alueen kilpailevien yritysten arviointi on perustettu vuosien varrella kertyneeseen käytännön kokemukseen, yritysten palveluista ja toiminnasta. MotoSuni Oy:lle tuotetun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla arvioidaan palvelun eri osa-alueiden toimivuutta käytännössä. Kohderyhmäksi kyselylle valittiin kaikenikäisiä MotoSuni Oy:n asiakkaita. Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS -ohjelmalla, minkä jälkeen niistä laadittiin raportti.
Tutkimuksen tuloksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaan ymmärtämi-nen ja hänen tarpeensa huomioiminen ovat tärkeitä tekijöitä yrityksen toimintastrategiaa luotaessa. Myös kilpailijoiden huomioiminen ja erilaisten kilpailuvoimien ymmärtäminen on elintärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Yrityksen palveluja parannettaessa tarkkailu ja arviointi ovat myös olennaisen tärkeitä työkaluja.
Markkinoinnin kilpailukeinojen ymmärtäminen ja oikea käyttö luovat yritykselle valmiudet toimia kilpailuympäristössään sekä parantaa toimintansa tulosta.
Kyselytutkimus osoittaa, että taitavasti rakennettu palvelukonsepti on luonut MotoSuni Oy:lle arvokkaita asiakaskontakteja, jotka luovat vahvan perustan toiminnalle alati muuttuvilla markkinoilla.
Moottoripyöräilyn historiaa ja sen kehittymistä vuosien varrella, selvitettiin ai-heeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Harrastuksen eri muodot ja harrastajien erilaiset tarpeet on sen sijaan luotu kirjoittajan oman kokemuksen pohjalta syntyneestä tiedosta. Myös Etelä-Karjalan alueen kilpailevien yritysten arviointi on perustettu vuosien varrella kertyneeseen käytännön kokemukseen, yritysten palveluista ja toiminnasta. MotoSuni Oy:lle tuotetun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla arvioidaan palvelun eri osa-alueiden toimivuutta käytännössä. Kohderyhmäksi kyselylle valittiin kaikenikäisiä MotoSuni Oy:n asiakkaita. Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS -ohjelmalla, minkä jälkeen niistä laadittiin raportti.
Tutkimuksen tuloksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaan ymmärtämi-nen ja hänen tarpeensa huomioiminen ovat tärkeitä tekijöitä yrityksen toimintastrategiaa luotaessa. Myös kilpailijoiden huomioiminen ja erilaisten kilpailuvoimien ymmärtäminen on elintärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Yrityksen palveluja parannettaessa tarkkailu ja arviointi ovat myös olennaisen tärkeitä työkaluja.
Markkinoinnin kilpailukeinojen ymmärtäminen ja oikea käyttö luovat yritykselle valmiudet toimia kilpailuympäristössään sekä parantaa toimintansa tulosta.
Kyselytutkimus osoittaa, että taitavasti rakennettu palvelukonsepti on luonut MotoSuni Oy:lle arvokkaita asiakaskontakteja, jotka luovat vahvan perustan toiminnalle alati muuttuvilla markkinoilla.