Tarinoiden merkitys matkailuyritykselle
Pursiainen, Anu (2013)
Pursiainen, Anu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkä takia tarinat ovat matkailussa tärkeitä. Samalla selvitettiin tarinan, imagon, brandin ja maineen välistä vuorovaikutusta. Opinnäytetyössä väitetään menestyvän yrityksen tarvitsevan tarinaa, imagoa, brandia ja mainetta menestyäkseen, tavoitteena oli selvittää, pitääkö väittämä paikkansa. Työssä selvitettiin myös tarinoiden sekä tarinallistamisen hyötyjä ja mahdollisuuksia matkailuyrityksen toiminnalle.
Tietoperusta kerättiin pääosin kirjoituspöytätutkimuksen avulla, mutta opinnäytetyössä hankittiin myös käytännön esimerkkejä teorian joukkoon matkailualan asiantuntijoilta sähköpostitse toteutetulla teemahaastattelulla. Matkailualan yrittäjiltä kysyttiin heidän kokemuksistaan tarinallistamisesta: mitä tarvitaan hyvään tarinaan ja sen toteutumiseen, missä voidaan epäonnistu? Muita haastattelussa läpikäytäviä teemoja ovat brandi, imago ja maine.
Tulosten mukaan matkailuyritys pystyy selviytymään ilman tarinoita, mutta ne helpottavat palveluiden tuotteistamista, markkinointia ja myyntiä sekä nopeuttavat tietä menestymi-seen. Tulevaisuuden matkailualan menestyjiä tarkasteltaessa korostui tarinoiden, bran-din, imagon ja maineen merkitys. Matkailuyrityksen tulisikin panostaa näiden neljän osa-alueen rakentamiseen ja ylläpitoon. Jatkotutkimuksena voitaisiin muutamien vuosien päästä tarkastella onko tarinoiden vuorovaikutus brandin, imagon ja maineen kanssa muuttunut ajan myötä. Uusien yritysten, trendien ja asiakastyyppien syntyessä voivat myös tarinat saada uusia, tutkimisen arvoisia piirteitä. Tarinallistaminen kuluttajan näkö-kulmasta tutkittuna voisi tuoda esille uutta tietoa. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka tule-vat matkailun ja tarinallistamisen asiantuntijat vastaavat niihin samoihin kysymyksiin, joita opinnäytetyössä esitetään nykyajan ammattilaisille.
Tietoperusta kerättiin pääosin kirjoituspöytätutkimuksen avulla, mutta opinnäytetyössä hankittiin myös käytännön esimerkkejä teorian joukkoon matkailualan asiantuntijoilta sähköpostitse toteutetulla teemahaastattelulla. Matkailualan yrittäjiltä kysyttiin heidän kokemuksistaan tarinallistamisesta: mitä tarvitaan hyvään tarinaan ja sen toteutumiseen, missä voidaan epäonnistu? Muita haastattelussa läpikäytäviä teemoja ovat brandi, imago ja maine.
Tulosten mukaan matkailuyritys pystyy selviytymään ilman tarinoita, mutta ne helpottavat palveluiden tuotteistamista, markkinointia ja myyntiä sekä nopeuttavat tietä menestymi-seen. Tulevaisuuden matkailualan menestyjiä tarkasteltaessa korostui tarinoiden, bran-din, imagon ja maineen merkitys. Matkailuyrityksen tulisikin panostaa näiden neljän osa-alueen rakentamiseen ja ylläpitoon. Jatkotutkimuksena voitaisiin muutamien vuosien päästä tarkastella onko tarinoiden vuorovaikutus brandin, imagon ja maineen kanssa muuttunut ajan myötä. Uusien yritysten, trendien ja asiakastyyppien syntyessä voivat myös tarinat saada uusia, tutkimisen arvoisia piirteitä. Tarinallistaminen kuluttajan näkö-kulmasta tutkittuna voisi tuoda esille uutta tietoa. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka tule-vat matkailun ja tarinallistamisen asiantuntijat vastaavat niihin samoihin kysymyksiin, joita opinnäytetyössä esitetään nykyajan ammattilaisille.