Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan kustannusseuranta
Kontturi, Minna (2013)
Kontturi, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920608
Tiivistelmä
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön alaiseen toimintaan ja opetushallitus on antanut toiminnalle perusteet.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta aiheutuneita kustannuksia ostopalveluna hankitun ja Ilomantsin kunnan järjestämän koulu-laisten aamu- ja iltapäivätoiminnan välillä. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä kustan-nuksia toiminnasta aiheutuu ja miten suuria kustannukset ovat eri järjestämistapojen välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Haastattelut toteu-tettiin ei-strukturoituina eli avoimina tutkittavien vähäisen lukumäärän vuoksi. Havainnointi toimi osana aineiston hankintamenetelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämistapojen väliset kustannukset eivät ole suoraan verrannollisia, mutta ostopalveluna hankittu toiminta jää edullisemmaksi. Yleisesti ottaen kunnissa menot vyörytetään kustannuslaskennallisin periaattein eivätkä aiheutuneet kustannukset kohdennu välttämättä oikeille kustannuspai-koille. Suurimmaksi osaksi toiminta on kuntien omana työnä järjestettyä. Ostopalveluna hankittu toiminta on vähäistä.
Jatkotoimenpiteenä Ilomantsin kunta voisi panostaa kustannusten kohdentamiseen toimin-tolaskennan mukaisesti sekä ottaa harkintaan koululaisten iltapäivätoiminnan hankkimisen ostopalveluna paikallisilta toimijoilta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta aiheutuneita kustannuksia ostopalveluna hankitun ja Ilomantsin kunnan järjestämän koulu-laisten aamu- ja iltapäivätoiminnan välillä. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä kustan-nuksia toiminnasta aiheutuu ja miten suuria kustannukset ovat eri järjestämistapojen välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Haastattelut toteu-tettiin ei-strukturoituina eli avoimina tutkittavien vähäisen lukumäärän vuoksi. Havainnointi toimi osana aineiston hankintamenetelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämistapojen väliset kustannukset eivät ole suoraan verrannollisia, mutta ostopalveluna hankittu toiminta jää edullisemmaksi. Yleisesti ottaen kunnissa menot vyörytetään kustannuslaskennallisin periaattein eivätkä aiheutuneet kustannukset kohdennu välttämättä oikeille kustannuspai-koille. Suurimmaksi osaksi toiminta on kuntien omana työnä järjestettyä. Ostopalveluna hankittu toiminta on vähäistä.
Jatkotoimenpiteenä Ilomantsin kunta voisi panostaa kustannusten kohdentamiseen toimin-tolaskennan mukaisesti sekä ottaa harkintaan koululaisten iltapäivätoiminnan hankkimisen ostopalveluna paikallisilta toimijoilta.