Toimitusprojektien haasteet : case: Salpomec Oy; riippuvaatevarastojärjestelmä
Varho, Johanna (2009)
Varho, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella kahta Salpomec Oy:n kotimaan toimitusprojektia. Tarkastelun kohteeksi valitut toimitusprojektit sisältävät riippuvaatteiden käsittely- ja varastointijärjestelmän henkarilla riippuville vaatteille. Tarkoituksena on tutkia toimitusprojektien eri vaiheita sekä niiden toimivuutta. Tavoitteena on saada toimitusprojektien toteutus mahdollisimman tehokkaaksi, sujuvaksi ja ongelmattomaksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa luodaan yleiskatsaus projektityöskentelyyn, käsitellään projektin elinkaari ja projektin vaiheet sekä paneudutaan projektinhal-lintaan. Teoreettisessa osassa tarkastellaan myös varasto- ja terminaalitoimintoja sekä materiaalinkäsittelyä. Empiirisessä osuudessa toimitusprojektien nykytilanne kuvataan projektin vaiheistuksen avulla. Tutkimusmenetelminä tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin omaa havainnointi ja useita haastatteluja. Toimitusprojektin asiakasyritysten vastuuhenkilöille tehtiin kysely, jonka tulokset kertovat omalta osaltaan projektin nykytilasta.
Tutkimuksen aikana saatiin selville tekijöitä, joiden poistaminen parantaisi toimitusprojektien läpivientiä ja toimivuutta. Tarjousten sisällössä on epätarkkuutta; kaikkia kustannuksia ei ole huomioitu tarjousta tehtäessä. Puutteellisesta tiedon-kulusta on aiheutunut lisätöitä ja -kustannuksia. Lisäksi Salpomec Oy:n sisäisessä tiedonkulussa ja -hallinnassa havaittiin puutteita. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että riippuvaatteiden käsittely- ja varastointijärjestelmien toimitusprojektit ovat asiakkaan näkökulmasta katsottuna onnistuneita ja toimivia.
Näiden tulosten perusteella esitetään parannusehdotuksia toimitusprojektien toteutuksen tehostamiseksi. Ratkaisuna löydettyihin ongelmakohtiin Salpomec Oy:n tulisi kiinnittää huomiota tarjouksen tekemistä varten annetut tietojen oikeellisuuteen, tehostaa ja tarkentaa asiakkaan kanssa käytävää tiedonkulkua sekä parantaa yrityksen sisäistä dokumentointia.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa luodaan yleiskatsaus projektityöskentelyyn, käsitellään projektin elinkaari ja projektin vaiheet sekä paneudutaan projektinhal-lintaan. Teoreettisessa osassa tarkastellaan myös varasto- ja terminaalitoimintoja sekä materiaalinkäsittelyä. Empiirisessä osuudessa toimitusprojektien nykytilanne kuvataan projektin vaiheistuksen avulla. Tutkimusmenetelminä tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin omaa havainnointi ja useita haastatteluja. Toimitusprojektin asiakasyritysten vastuuhenkilöille tehtiin kysely, jonka tulokset kertovat omalta osaltaan projektin nykytilasta.
Tutkimuksen aikana saatiin selville tekijöitä, joiden poistaminen parantaisi toimitusprojektien läpivientiä ja toimivuutta. Tarjousten sisällössä on epätarkkuutta; kaikkia kustannuksia ei ole huomioitu tarjousta tehtäessä. Puutteellisesta tiedon-kulusta on aiheutunut lisätöitä ja -kustannuksia. Lisäksi Salpomec Oy:n sisäisessä tiedonkulussa ja -hallinnassa havaittiin puutteita. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan todeta, että riippuvaatteiden käsittely- ja varastointijärjestelmien toimitusprojektit ovat asiakkaan näkökulmasta katsottuna onnistuneita ja toimivia.
Näiden tulosten perusteella esitetään parannusehdotuksia toimitusprojektien toteutuksen tehostamiseksi. Ratkaisuna löydettyihin ongelmakohtiin Salpomec Oy:n tulisi kiinnittää huomiota tarjouksen tekemistä varten annetut tietojen oikeellisuuteen, tehostaa ja tarkentaa asiakkaan kanssa käytävää tiedonkulkua sekä parantaa yrityksen sisäistä dokumentointia.