Varhaiskasvatuksen asiakkaiden kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä : "Eiköhän se kaiken kaikkiaan ole se lapsen edun näkökulma?"
Ora, Sari; Kivelä, Minna (2013)
Ora, Sari
Kivelä, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaskokemusten kuulemisen avulla saada tietoa päiväkodissa tapahtuvasta moniammatillisesta yhteistyöstä. Opinnäytetyö vastasi työelämän tarpeeseen tarkoituksenaan tuottaa tietoa päiväkodin asiakaslähtöisemmän moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Janakkalan varhaiskasvatuksen ja Kuulas-hanke-prosessin kanssa. Kuulas-hanke on osa Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallista kehittämisohjelmaa, Kastetta.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana on dialogisuusfilosofia. Teoreettista viitekehystä rakennettiin dialogisuuden näkökulmasta kaikkiin opinnäytetyön avainsanoihin liittyen. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen ja etenee prosessinomaisesti. Opinnäytetyön tutkimukseen osallistui viisi päiväkodin asiakasperhettä. Tiedonkeruun menetelmänä käytettiin haastatteluja, joissa perheitä pyydettiin kertomaan kokemuksiaan moniammatillisesta yhteistyöstä päiväkodissa. Aineisto on teemoiteltu käyttämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää.
Opinnäytetyöstä saatu tieto osoittaa, että vanhemmat kokevat moniammatillisen yhteistyön olevan tärkeää ja edistävän lapsen edun mukaista, tarvittavan tuen saamista. Kokemukset yhteistyöstä olivat hyvin positiivisia. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden mukana oleminen koettiin moniammatillisessa yhteistyössä tarpeellisena ja vanhemmat toivat esille yhteisen tiedon jakamisen tärkeyden. Kehittämiseen liittyvät huomiot nousivat tiedon kulkemisen, dokumentoinnin ja riittävien resurssien näkökulmista. Tulevaisuudessa tutkimuksesta saatua tietoa on mahdollista käyttää Kuulas-hankkeeseen osallistuneen päiväkodin moniammatillisen yhteistyön kehittämistyössä asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana on dialogisuusfilosofia. Teoreettista viitekehystä rakennettiin dialogisuuden näkökulmasta kaikkiin opinnäytetyön avainsanoihin liittyen. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen ja etenee prosessinomaisesti. Opinnäytetyön tutkimukseen osallistui viisi päiväkodin asiakasperhettä. Tiedonkeruun menetelmänä käytettiin haastatteluja, joissa perheitä pyydettiin kertomaan kokemuksiaan moniammatillisesta yhteistyöstä päiväkodissa. Aineisto on teemoiteltu käyttämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää.
Opinnäytetyöstä saatu tieto osoittaa, että vanhemmat kokevat moniammatillisen yhteistyön olevan tärkeää ja edistävän lapsen edun mukaista, tarvittavan tuen saamista. Kokemukset yhteistyöstä olivat hyvin positiivisia. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden mukana oleminen koettiin moniammatillisessa yhteistyössä tarpeellisena ja vanhemmat toivat esille yhteisen tiedon jakamisen tärkeyden. Kehittämiseen liittyvät huomiot nousivat tiedon kulkemisen, dokumentoinnin ja riittävien resurssien näkökulmista. Tulevaisuudessa tutkimuksesta saatua tietoa on mahdollista käyttää Kuulas-hankkeeseen osallistuneen päiväkodin moniammatillisen yhteistyön kehittämistyössä asiakaslähtöisemmäksi.