Ruokaelämyksen kokeminen messutapahtumassa : case: Sadonkorjuu-Hyvien makujen tapahtuma
Ruissalo, Fanni (2013)
Ruissalo, Fanni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020632
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, voiko Sadonkorjuu-hyvien makujen tapahtumassa kokea ruokaelämyksen. Tapahtuma järjestetään toista kertaa ja siitä toivotaan joka toinen vuosi järjestettävää ruokatapahtumaa Lahteen. Tapahtuman näytteilleasettajille tekemäni haastattelun tuloksista on hyötyä toimeksiantajalleni Lahden Messujen suunnittelupalvelulle.
Opinnäytetyöni teoriaosassa pohdin ruokaelämyksen rakentamisen elementtejä. Kerron edellytyksistä, joiden tulee täyttyä, jotta voidaan kokea ruokaelämys. Työni tutkimuksellisessa osassa esittelen käytetyn tutkimusmenetelmän sekä avoimen haastatteluni tutkimustulokset, joita peilaan kävijöihin Paras maku- kävijäkyselyn kautta.
Haastattelin neljää eri näytteilleasettajaa Sadonkorjuu-tapahtumassa 4.–5.10.2013. noin 15 minuutin ajan. Haastattelut antoivat vastauksen viitekehyksessä esitettävän teorian todentamiseksi. Lopputuloksena on konkreettisia tekijöitä ruokaelämyksen rakentamiseen messutapahtumassa.
Tutkimustulokset kertovat tärkeimpien tekijöiden ruokaelämykseen olevan osastolta tuleva tuoksu, vastaanottavainen henkilökunta, osastolla oleva tekemisen meininki sekä vuorovaikutus henkilökunnan ja asiakkaan välillä. Myös kontrasti, joka tuo asiakkaan arkeen vaihtelua, sekä maistatus, olivat yksimielisesti kaikkien haastateltavien mielestä tärkeimpiä välineitä ruokaelämyksen synnyttämisessä. Sadonkorjuu-messuilla voidaan kokea ruokaelämys näillä mainitsemillani keinoilla. Se, miten lopputuloksiin päästiin, esitellään tässä hieman tarkemmin.
Opinnäytetyöni teoriaosassa pohdin ruokaelämyksen rakentamisen elementtejä. Kerron edellytyksistä, joiden tulee täyttyä, jotta voidaan kokea ruokaelämys. Työni tutkimuksellisessa osassa esittelen käytetyn tutkimusmenetelmän sekä avoimen haastatteluni tutkimustulokset, joita peilaan kävijöihin Paras maku- kävijäkyselyn kautta.
Haastattelin neljää eri näytteilleasettajaa Sadonkorjuu-tapahtumassa 4.–5.10.2013. noin 15 minuutin ajan. Haastattelut antoivat vastauksen viitekehyksessä esitettävän teorian todentamiseksi. Lopputuloksena on konkreettisia tekijöitä ruokaelämyksen rakentamiseen messutapahtumassa.
Tutkimustulokset kertovat tärkeimpien tekijöiden ruokaelämykseen olevan osastolta tuleva tuoksu, vastaanottavainen henkilökunta, osastolla oleva tekemisen meininki sekä vuorovaikutus henkilökunnan ja asiakkaan välillä. Myös kontrasti, joka tuo asiakkaan arkeen vaihtelua, sekä maistatus, olivat yksimielisesti kaikkien haastateltavien mielestä tärkeimpiä välineitä ruokaelämyksen synnyttämisessä. Sadonkorjuu-messuilla voidaan kokea ruokaelämys näillä mainitsemillani keinoilla. Se, miten lopputuloksiin päästiin, esitellään tässä hieman tarkemmin.