Työn tuottavuus kausiravintolassa
Saviranta, Armi (2013)
Saviranta, Armi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020711
Tiivistelmä
Työvoimavaltaisilla palvelualoilla yrityksen menestys on riippuvainen henkilöstöstä ja sen toiminnasta. Työvoimakulujen karsimisen sijaan yritykset voivat parantaa kilpailukykyään kehittämällä henkilöstönsä toimintaa ja panostamalla työn tuottavuuteen.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö käsittelee kausiravintoloiden johtamista. Työn tavoitteena on löytää keinoja parantaa tuottavuutta ja päivittäisen toiminnan tehokkuutta kausiravintolassa. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja, joiden avulla henkilöstö saadaan antamaan parhaan työpanoksensa yrityksessä, jonka palveluksessa se on vain vähän aikaa. Samalla tämä tutkimus pyrkii hahmottamaan kausiravintolan työtä ilmiönä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tietoperusta koostuu palveluiden tuottavuutta, työhyvinvointia ja johtamista käsittelevästä kirjallisuudesta, laadullisen tutkimuksen oppikirjoista sekä tuoreista sähköisistä julkaisuista. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja haastateltavien valinnassa lumipallo-otantaa. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta kausiravintolan esimiestä. Haastatteluaineistoja analysoitiin teemoittelun avulla ja tuloksia verrattiin olemassa olevaan teoriaan.
Tutkimuksen perusteella esimiehet pitävät tärkeimpinä työn tuottavuuteen vaikuttavina tekijöinä omaa läsnäoloaan ja ohjaustaan työpaikalla, henkilökunnan oikeaa asennetta ja työhön sopivaa persoonallisuutta, työyhteisön hyvää henkeä, työntekijöiden motivaatiota ja selkeitä työohjeita. Tutkimustulosten ja aihetta käsittelevän teorian pohjalta on työn loppuun kirjattu konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla kausiravintoloiden esimiehet voivat vaikuttaa tiimiensä toiminnan tuottavuuteen.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö käsittelee kausiravintoloiden johtamista. Työn tavoitteena on löytää keinoja parantaa tuottavuutta ja päivittäisen toiminnan tehokkuutta kausiravintolassa. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää keinoja, joiden avulla henkilöstö saadaan antamaan parhaan työpanoksensa yrityksessä, jonka palveluksessa se on vain vähän aikaa. Samalla tämä tutkimus pyrkii hahmottamaan kausiravintolan työtä ilmiönä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tietoperusta koostuu palveluiden tuottavuutta, työhyvinvointia ja johtamista käsittelevästä kirjallisuudesta, laadullisen tutkimuksen oppikirjoista sekä tuoreista sähköisistä julkaisuista. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja haastateltavien valinnassa lumipallo-otantaa. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta kausiravintolan esimiestä. Haastatteluaineistoja analysoitiin teemoittelun avulla ja tuloksia verrattiin olemassa olevaan teoriaan.
Tutkimuksen perusteella esimiehet pitävät tärkeimpinä työn tuottavuuteen vaikuttavina tekijöinä omaa läsnäoloaan ja ohjaustaan työpaikalla, henkilökunnan oikeaa asennetta ja työhön sopivaa persoonallisuutta, työyhteisön hyvää henkeä, työntekijöiden motivaatiota ja selkeitä työohjeita. Tutkimustulosten ja aihetta käsittelevän teorian pohjalta on työn loppuun kirjattu konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla kausiravintoloiden esimiehet voivat vaikuttaa tiimiensä toiminnan tuottavuuteen.