Verkko-oppijan kartoitus
Dushkin, Alexander (2013)
Dushkin, Alexander
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020786
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Karelia-ammattikorkeakoulun toimeksiannosta tietojenkäsittelyn verkko-opiskelijoiden taustatietoja, heidän opiskelumotivaatiotaan ja opintojen kuormittavuutta vuositasolla opintojen aloituksesta valmistumiseen. Työssä selvitettiin myös Karelia- amk:n opetusmetodit ja opetusvälineet ja miten ne palvelevat
verkko-opiskelijoita. Opinnäytetyössä lisäksi pyrittiin tekemään tietojenkäsittelyn verkko-opiskelijan profilointia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Google Drivea käyttäen. Tutkimustyö tehtiin syksyllä vuonna 2013. Kyselyyn vastasi 36 opiskelijaa, mikä on noin neljäsosa kaikista tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opiskelevista. Tutkimusaineisto analysoitiin Google Drive -palvelun ja SPSS -ohjelman avulla.
Tuloksina saatiin opiskelijoiden taustatiedot (ikä, opiskeluvuosi, asumispaikat, jne.), opintojen kuormittavuus ja siihen liittyvät palautteet ja opiskelijoiden toiveita opintojen sisältöön. Työssä selvitettiin, miten ikä, työssäkäynti opiskelun aikana, aiempi työkokemus tai valittu opintojen painotus vaikuttivat verkko-opiskelijoiden opiskelumenestykseen ja opiskelumotivaatioon. Opiskelumotivaation ja opintomenestyksen taso on keskikohdan yläpuolella kaikissa ikäryhmissä. Aiempi tietojenkäsittelyn alan työkokemuksen omaavien opiskelumenestyksen taso on vähän matalampi, mutta opiskelumotivaation taso on korkeampi kuin muilla opiskelijoilla ilman kokemusta.
verkko-opiskelijoita. Opinnäytetyössä lisäksi pyrittiin tekemään tietojenkäsittelyn verkko-opiskelijan profilointia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Google Drivea käyttäen. Tutkimustyö tehtiin syksyllä vuonna 2013. Kyselyyn vastasi 36 opiskelijaa, mikä on noin neljäsosa kaikista tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opiskelevista. Tutkimusaineisto analysoitiin Google Drive -palvelun ja SPSS -ohjelman avulla.
Tuloksina saatiin opiskelijoiden taustatiedot (ikä, opiskeluvuosi, asumispaikat, jne.), opintojen kuormittavuus ja siihen liittyvät palautteet ja opiskelijoiden toiveita opintojen sisältöön. Työssä selvitettiin, miten ikä, työssäkäynti opiskelun aikana, aiempi työkokemus tai valittu opintojen painotus vaikuttivat verkko-opiskelijoiden opiskelumenestykseen ja opiskelumotivaatioon. Opiskelumotivaation ja opintomenestyksen taso on keskikohdan yläpuolella kaikissa ikäryhmissä. Aiempi tietojenkäsittelyn alan työkokemuksen omaavien opiskelumenestyksen taso on vähän matalampi, mutta opiskelumotivaation taso on korkeampi kuin muilla opiskelijoilla ilman kokemusta.