Rukajärventien sotahistoriatuotteiston myynninedistäminen
Eronen, Saara; Tuikkanen, Suvi (2013)
Eronen, Saara
Tuikkanen, Suvi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120849
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Lieksan sotahistoriatuotteiden myyntiä sekä tun-nettuutta yhteistyössä Karelia Expert Matkailupalvelu Oy:n kanssa.
Myyntiä ja tunnettuutta pyrittiin edistämään toteuttamalla pienimuotoinen markkinointi-kampanja sekä haastattelututkimus. Opinnäytetyössä esitellään markkinointikampanjan ja haastattelututkimuksen toteutukset vaiheineen.
Markkinointikampanjaan kuului uutiskirjeen suunnittelu sekä markkinointiesitteen suunnittelu ja toteutus. Uutiskirjeen tehoa seurattiin puhelinsoitoilla, joiden avulla pyrittiin tavoittamaan mahdollisimman moni uutiskirjeen vastaanottaja.
Haastattelututkimuksen avulla selvitettiin mielipiteitä Lieksan sotahistoriatuotteista, vastaajien kokemuksia sotahistoriakohteista, ensivaikutelmaa Karelia Expertin luomista tuotteista sekä mielipiteitä niiden sisällöstä. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 12 eri henkilöä, joiden tuntemus ja kiinnostus sotahistoriaa kohtaan erosivat toisistaan.
Työn tulokset koostuvat sekä markkinointikampanjaan kuuluvasta uutiskirjeen tehon seurannasta, että teemahaastatteluin toteutetun tutkimuksen vastauksista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia Expert Matkailupalvelu Oy, joka vastaa Pohjois-Karjalan matkailupalvelujen myynnistä ja markkinoinnista, tuotekehityksestä sekä matkailuneuvonnasta.
Myyntiä ja tunnettuutta pyrittiin edistämään toteuttamalla pienimuotoinen markkinointi-kampanja sekä haastattelututkimus. Opinnäytetyössä esitellään markkinointikampanjan ja haastattelututkimuksen toteutukset vaiheineen.
Markkinointikampanjaan kuului uutiskirjeen suunnittelu sekä markkinointiesitteen suunnittelu ja toteutus. Uutiskirjeen tehoa seurattiin puhelinsoitoilla, joiden avulla pyrittiin tavoittamaan mahdollisimman moni uutiskirjeen vastaanottaja.
Haastattelututkimuksen avulla selvitettiin mielipiteitä Lieksan sotahistoriatuotteista, vastaajien kokemuksia sotahistoriakohteista, ensivaikutelmaa Karelia Expertin luomista tuotteista sekä mielipiteitä niiden sisällöstä. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 12 eri henkilöä, joiden tuntemus ja kiinnostus sotahistoriaa kohtaan erosivat toisistaan.
Työn tulokset koostuvat sekä markkinointikampanjaan kuuluvasta uutiskirjeen tehon seurannasta, että teemahaastatteluin toteutetun tutkimuksen vastauksista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia Expert Matkailupalvelu Oy, joka vastaa Pohjois-Karjalan matkailupalvelujen myynnistä ja markkinoinnista, tuotekehityksestä sekä matkailuneuvonnasta.