Developing the last mile of a parcel delivery service concept for consumers
Aranko, Jenni (2013)
Aranko, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420047
Tiivistelmä
Kuljetuspalvelukonseptin ”viimeisen mailin” kehittäminen kuluttajille sopivaksi
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kuljetuspalvelukonseptin ”viimeistä mailia” kuluttajille sopivaksi. Esimerkkiyrityksenä oli DHL Express. Tutkimuksen pääongelma oli selvittää, miten nykyisen kuljetuspalvelukonseptin ”viimeinen maili” on toteutettu, millaisia ominaisuuksia se sisältää ja miten yrityksen ja kuluttajien käsitykset palvelusta eroavat toisistaan.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, yrityksen sekä logistiikka-alan esittelystä, teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimusmenetelmistä, tutkimusaineiston keräämisestä ja analysoinnista, tutkimustuloksista sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen viitekehys sisältää käsitteet logistisista palveluista, palvelukonsepteista, palvelu- ja liiketoimintaprosessista sekä kuvauksen käyttäjätutkimuksesta, käyttäjäkokemuksesta ja yhteiskehittelystä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Aineisto kerättiin lauseentäydennyslomakkeen avulla. Lisäksi hyödynnettiin havainnointia, avoimia haastatteluja sekä suunnittelutyöpajaa. Lauseentäydennyslomake esitettiin 40 kuluttajalle, joista 23 päätti vastata kyselyyn. Empiirinen aineisto analysoitiin sisältö- sekä tilastollisen analyysin avulla. Palvelumuotoiluprosessin myöhemmissä vaiheissa käytettiin myös SWOTanalyysia sekä Tarinataulua.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin paranneltu versio DHL Expressin kuljetuspalvelukonseptin ”viimeisestä mailista” ja esiteltiin se yritykselle yhdessä suositeltujen toimenpide-ehdotusten kanssa. Tutkimuksen tulokset paljastivat, että kuluttajat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä palvelukonseptiin. Siitä huolimatta muutamia palvelukonseptin osia on syytä kehittää. Tärkeimmät kehityskohteet liittyvät tiedonkulkuun sekä paketin konkreettiseen toimitukseen.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella DHL Express on nyt aloittamassa kehitysideoiden toteuttamisvaiheen. Osa pienemmistä muutoksista on jo tehty, mutta suuremmat ja merkityksellisemmät ehdotukset tullaan ensin esittelemään pääkonttorille, jotta niille saadaan tarvittavat hyväksynnät.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kuljetuspalvelukonseptin ”viimeistä mailia” kuluttajille sopivaksi. Esimerkkiyrityksenä oli DHL Express. Tutkimuksen pääongelma oli selvittää, miten nykyisen kuljetuspalvelukonseptin ”viimeinen maili” on toteutettu, millaisia ominaisuuksia se sisältää ja miten yrityksen ja kuluttajien käsitykset palvelusta eroavat toisistaan.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, yrityksen sekä logistiikka-alan esittelystä, teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimusmenetelmistä, tutkimusaineiston keräämisestä ja analysoinnista, tutkimustuloksista sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen viitekehys sisältää käsitteet logistisista palveluista, palvelukonsepteista, palvelu- ja liiketoimintaprosessista sekä kuvauksen käyttäjätutkimuksesta, käyttäjäkokemuksesta ja yhteiskehittelystä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Aineisto kerättiin lauseentäydennyslomakkeen avulla. Lisäksi hyödynnettiin havainnointia, avoimia haastatteluja sekä suunnittelutyöpajaa. Lauseentäydennyslomake esitettiin 40 kuluttajalle, joista 23 päätti vastata kyselyyn. Empiirinen aineisto analysoitiin sisältö- sekä tilastollisen analyysin avulla. Palvelumuotoiluprosessin myöhemmissä vaiheissa käytettiin myös SWOTanalyysia sekä Tarinataulua.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin paranneltu versio DHL Expressin kuljetuspalvelukonseptin ”viimeisestä mailista” ja esiteltiin se yritykselle yhdessä suositeltujen toimenpide-ehdotusten kanssa. Tutkimuksen tulokset paljastivat, että kuluttajat ovat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä palvelukonseptiin. Siitä huolimatta muutamia palvelukonseptin osia on syytä kehittää. Tärkeimmät kehityskohteet liittyvät tiedonkulkuun sekä paketin konkreettiseen toimitukseen.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella DHL Express on nyt aloittamassa kehitysideoiden toteuttamisvaiheen. Osa pienemmistä muutoksista on jo tehty, mutta suuremmat ja merkityksellisemmät ehdotukset tullaan ensin esittelemään pääkonttorille, jotta niille saadaan tarvittavat hyväksynnät.