Teknologiatyön johtamisjärjestelmän kehittäminen Istekki Oy:lle
Ruotsala, Marko (2013)
Ruotsala, Marko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220961
Tiivistelmä
Työelämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän aiheena oli teknologiatyön johtamisjärjestelmän kehittäminen Istekki Oy:lle. Istekki Oy:n teknologiatyötä haluttiin kehittää määrätietoisemmaksi ja selkeästi johdetuksi. Istekki Oy:n perustajat ovat Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri ja Kuopion kaupunki. Perustajien ICT-ratkaisut poikkeavat jonkin verran toisistaan. Istekki Oy:n asiakkuuksien määrä on kasvanut merkittävästi, kuten myös henkilöstömäärä. Nykyisessä tilanteessa teknologiatyön johtamisen on oltava ryhdikästä.
Kehittämistehtävä suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimustyön lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta, jossa on tavoitteena organisaation toiminnan muuttaminen. Tutkimuksessa syvennyttiin aihealueen kirjallisuuteen ensin yleisellä tasolla, ja myöhemmin tiettyjä johtamisen osa-alueita syventäen. Haastatteluja suoritettiin puolistrukturoituna Istekki Oy:n asiakkaiden edustajille, Istekki Oy:n henkilöstölle, ja täysin ulkopuoliselle henkilölle. Ryhmähaastattelua käytettiin myös yhtenä tiedon keräämisen tapana. Opinnäytetyössä esitettyjä toimenpide-ehdotuksia pääsivät vielä ennen julkaisua arvioimaan ja kommentoimaan Istekki Oy:n ylimmän johdon edustajat. Tutkimusmenetelmää olisi voinut laajentaa määrällisen tutkimuksen menetelmin, sekä Delfoi-menetelmällä. Toimenpide-ehdotuksissa korostuvat strateginen johtaminen, asiakkuuksienhallinta, ennakoivat johtamismenetelmät, ja tiekartta-ajattelu.
Kehittämistehtävä suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimustyön lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta, jossa on tavoitteena organisaation toiminnan muuttaminen. Tutkimuksessa syvennyttiin aihealueen kirjallisuuteen ensin yleisellä tasolla, ja myöhemmin tiettyjä johtamisen osa-alueita syventäen. Haastatteluja suoritettiin puolistrukturoituna Istekki Oy:n asiakkaiden edustajille, Istekki Oy:n henkilöstölle, ja täysin ulkopuoliselle henkilölle. Ryhmähaastattelua käytettiin myös yhtenä tiedon keräämisen tapana. Opinnäytetyössä esitettyjä toimenpide-ehdotuksia pääsivät vielä ennen julkaisua arvioimaan ja kommentoimaan Istekki Oy:n ylimmän johdon edustajat. Tutkimusmenetelmää olisi voinut laajentaa määrällisen tutkimuksen menetelmin, sekä Delfoi-menetelmällä. Toimenpide-ehdotuksissa korostuvat strateginen johtaminen, asiakkuuksienhallinta, ennakoivat johtamismenetelmät, ja tiekartta-ajattelu.