Lisää miehiä sosiaalialalle
Palmu, Esa-Tapio; Weckman, Mika (2013)
Palmu, Esa-Tapio
Weckman, Mika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221009
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaaliala
PALMU, ESA-TAPIO JA
WECKMAN, MIKA Lisää miehiä sosiaalialalle
Opinnäytetyö: 46 sivua + 4 liitesivua
Työn ohjaaja: lehtori Tuomo Paakkonen
Toimeksiantaja: Kymi Care
Joulukuu 2013
Avainsanat: sosiaaliala, segregaatio, miesnäkökulma, miesten asema,
markkinointi
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Kymi Care. Työn tarkoituksena on markkinoida sosiaalialaa miesnäkökulmasta ja pohtia, miksi miehet eivät hakeudu alalle. Teo-riaosuudessa käsitellään sosiaalialaa, segregaatiota ja miesten asemaa sosiaalialalla sekä keinoja miesten osuuden kasvattamiseen.
Opinnäytetyöhön sisältyy produkti eli markkinoiva lehtiartikkeli Kouvolan Sanomiin, mitä varten kyseltiin neljän jo pitkään alalla työskennelleen miehen kokemuksia alasta. Kyselyiden tarkoituksena oli saada ammattilaisten näkemystä miesten asemasta so-siaalialalla teorian ja omien pohdintojen tueksi. Lehtiartikkelin tavoitteena on herättää miesten mielenkiinto sosiaalialaa kohtaan ja poistaa ennakkokäsityksiä alasta.
Sosiaaliala on edelleen naisvaltainen ala. Miesten osuus sosiaali- ja terveysalan koulu-tusohjelmissa ja työtehtävissä on vain noin 10 prosentin luokkaa. Miesnäkökulman huomioiminen markkinoinnissa ja palkkatason nostaminen ovat keinoja, joiden avulla miesten määrää voidaan kasvattaa. Sosiaalialalla opiskelevat ja työskentelevät miehet on rekrytoitava osaksi tulevaisuuden markkinointia. Miehet tarvitsevat rehellistä fak-tatietoa sosiaalialasta.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaaliala
PALMU, ESA-TAPIO JA
WECKMAN, MIKA Lisää miehiä sosiaalialalle
Opinnäytetyö: 46 sivua + 4 liitesivua
Työn ohjaaja: lehtori Tuomo Paakkonen
Toimeksiantaja: Kymi Care
Joulukuu 2013
Avainsanat: sosiaaliala, segregaatio, miesnäkökulma, miesten asema,
markkinointi
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Kymi Care. Työn tarkoituksena on markkinoida sosiaalialaa miesnäkökulmasta ja pohtia, miksi miehet eivät hakeudu alalle. Teo-riaosuudessa käsitellään sosiaalialaa, segregaatiota ja miesten asemaa sosiaalialalla sekä keinoja miesten osuuden kasvattamiseen.
Opinnäytetyöhön sisältyy produkti eli markkinoiva lehtiartikkeli Kouvolan Sanomiin, mitä varten kyseltiin neljän jo pitkään alalla työskennelleen miehen kokemuksia alasta. Kyselyiden tarkoituksena oli saada ammattilaisten näkemystä miesten asemasta so-siaalialalla teorian ja omien pohdintojen tueksi. Lehtiartikkelin tavoitteena on herättää miesten mielenkiinto sosiaalialaa kohtaan ja poistaa ennakkokäsityksiä alasta.
Sosiaaliala on edelleen naisvaltainen ala. Miesten osuus sosiaali- ja terveysalan koulu-tusohjelmissa ja työtehtävissä on vain noin 10 prosentin luokkaa. Miesnäkökulman huomioiminen markkinoinnissa ja palkkatason nostaminen ovat keinoja, joiden avulla miesten määrää voidaan kasvattaa. Sosiaalialalla opiskelevat ja työskentelevät miehet on rekrytoitava osaksi tulevaisuuden markkinointia. Miehet tarvitsevat rehellistä fak-tatietoa sosiaalialasta.