Sippolan koulukodin henkilökunnan ja avo-osastoille sijoitettujen lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä
Liimatainen, Kari (2013)
Liimatainen, Kari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221004
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
KARI LIIMATAINEN
Opinnäytetyö: Sippolan koulukodin henkilökunnan ja avo-osastoille sijoitettujen lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä
Sivumäärä: 43 sivua + 1 liitesivu
Ohjaaja: Ari Vesanen
Toimeksiantaja: Sippolan koulukoti
Joulukuu 2013
Avainsanat: sijaishuolto, koulukoti, kasvatus, yhteistyö, osallisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja tarkastella Sippolan koulukodin työntekijöiden ja avo-osastoille sijoitettujen lasten vanhempien kokemuksia ja näkemyksiä keskinäisestä yhteistyöstä. Ajatus aiheen tutkimisesta lähti Sippolan koulukodin henkilökunnalta, ja tavoitteena oli kerätä tietoa, josta on apua yhteistyön kehittämisessä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineenkeruu on toteutettu avoimella kyselyllä koulukodin henkilökunnalle ja avo-osastoille sijoitettujen lasten vanhemmille. Kyselyyn vastasi neljä työntekijää ja kaksi vanhempaa.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että vanhempien ja työntekijöiden käsitykset hyvästä yhteistyöstä ovat keskenään samansuuntaisia. Keskinäinen luottamus, yhteinen ymmärrys ja tiivis yhteydenpito ovat edellytyksiä hyvälle yhteistyölle. Huostaanotto ja sijoituksen aloitus ovat hyvin ristiriitaisia tilanteita, joissa yksilöllisellä kohtaamisella on erittäin suuri merkitys luottamussuhteen rakentamisessa. Lapsen etu säätelee kaikkea toimintaa, mutta usein koko perheen tukeminen edistää lapsen kasvua ja kehitystä.
Sijoituksen alussa luotu suhde vanhempiin vaikuttaa yhteistyöhön koko sijoituksen ajan. Osapuolten välinen avoimuus, rehellisyys ja toiminnan läpinäkyvyys tukevat luottamuksen syntyä. Aikuisten yhtenevät näkemykset lapsen kasvatuksesta ja sijoitusprosessin tavoitteista helpottavat yhteistyötä ja edistävät lapsen tilannetta.
Sekä vanhemmat että työntekijät pitävät Sippolan koulukodissa tehtävää yhteistyötä pääosin hyvänä. Koulukodissa pyritään jatkuvasti kehittämään yhteistyötä vanhempien kanssa ja vanhempien mielipiteillä on suuri merkitys koulukodissa tehtävässä kasvatustyössä. Vanhemmat voivat parhaassa tapauksessa olla lastensa tukena vielä pitkään koulukotisijoituksen päätyttyä.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
KARI LIIMATAINEN
Opinnäytetyö: Sippolan koulukodin henkilökunnan ja avo-osastoille sijoitettujen lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä
Sivumäärä: 43 sivua + 1 liitesivu
Ohjaaja: Ari Vesanen
Toimeksiantaja: Sippolan koulukoti
Joulukuu 2013
Avainsanat: sijaishuolto, koulukoti, kasvatus, yhteistyö, osallisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja tarkastella Sippolan koulukodin työntekijöiden ja avo-osastoille sijoitettujen lasten vanhempien kokemuksia ja näkemyksiä keskinäisestä yhteistyöstä. Ajatus aiheen tutkimisesta lähti Sippolan koulukodin henkilökunnalta, ja tavoitteena oli kerätä tietoa, josta on apua yhteistyön kehittämisessä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineenkeruu on toteutettu avoimella kyselyllä koulukodin henkilökunnalle ja avo-osastoille sijoitettujen lasten vanhemmille. Kyselyyn vastasi neljä työntekijää ja kaksi vanhempaa.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että vanhempien ja työntekijöiden käsitykset hyvästä yhteistyöstä ovat keskenään samansuuntaisia. Keskinäinen luottamus, yhteinen ymmärrys ja tiivis yhteydenpito ovat edellytyksiä hyvälle yhteistyölle. Huostaanotto ja sijoituksen aloitus ovat hyvin ristiriitaisia tilanteita, joissa yksilöllisellä kohtaamisella on erittäin suuri merkitys luottamussuhteen rakentamisessa. Lapsen etu säätelee kaikkea toimintaa, mutta usein koko perheen tukeminen edistää lapsen kasvua ja kehitystä.
Sijoituksen alussa luotu suhde vanhempiin vaikuttaa yhteistyöhön koko sijoituksen ajan. Osapuolten välinen avoimuus, rehellisyys ja toiminnan läpinäkyvyys tukevat luottamuksen syntyä. Aikuisten yhtenevät näkemykset lapsen kasvatuksesta ja sijoitusprosessin tavoitteista helpottavat yhteistyötä ja edistävät lapsen tilannetta.
Sekä vanhemmat että työntekijät pitävät Sippolan koulukodissa tehtävää yhteistyötä pääosin hyvänä. Koulukodissa pyritään jatkuvasti kehittämään yhteistyötä vanhempien kanssa ja vanhempien mielipiteillä on suuri merkitys koulukodissa tehtävässä kasvatustyössä. Vanhemmat voivat parhaassa tapauksessa olla lastensa tukena vielä pitkään koulukotisijoituksen päätyttyä.