Uuden myyjän perehdytyksen kehittäminen Yritys X:ssä
Ailio, Minea (2021)
Ailio, Minea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia haasteita toimeksiantajayrityksen uusien myyjien perehdytyksessä tällä hetkellä on sekä miten uusien myyjien perehdytystä voitaisiin parantaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajayritykselle uusien myyjien perehdytystä koskeva selvitys kehitysehdotuksineen. Toimeksiantajayritys on kaupan alalla toimiva pohjoismainen erikoisliikeketju, joka työllistää noin 500 henkilöä Suomessa. Yritys panostaa henkilöstön työtyytyväisyyteen, johon perehdytyksellä on merkittävä vaikutus.
Tutkimuksen tietopohja koostuu perehdytykseen liittyvästä teoriasta, jota tarkasteltiin laajasti eri näkökulmista sekä monipuolisesti eri lähteitä hyödyntäen. Onnistuneessa perehdytyksessä tulee ottaa huomioon useita perehdytykseen vaikuttavia teemoja, kuten perehdytyksen tavoitteet, toimiva perehdytysprosessi, perehdytyksen osapuolet sekä perehdytyksen arviointi ja kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Ensin toteutettiin uusien myyjien perehdytystä koskeva tutkimus. Tulosten perusteella luotiin kehitysehdotus, joka tarjoaa toimintatapoja toimeksiantajayrityksen perehdytyksen kehittämiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, mikä mahdollisti tutkittavan aiheen syvällisen ymmärryksen. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastatteluita sekä avointa haastattelua.
Teemahaastatteluiden tuloksista selvisi, että uusien myyjien perehdytyksessä on tällä hetkellä useita asioita, jotka kaipaavat kehittämistä. Eniten kehitystä kaivataan perehdytyksen resursseihin sekä perehdytyksen seurantaan ja arviointiin. Avoimesta haastattelusta saadut tulokset olivat osittain ristiriidassa teemahaastatteluiden tulosten kanssa. Tämän syyksi ilmeni kokemusten aikasidonnaisuus. Tutkimuksen keskeisemmäksi tulokseksi nousi neljä uusien myyjien perehdytykseen liittyvää kehityskohdetta, joita olivat yksilöllisyyden huomioiminen, tuotetietouden opastamisen määrä, tietoisuus perehdytysjakson pituudesta sekä palautteen antaminen.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotukset toimeksiantajayrityksen uusien myyjien perehdytyksen parantamiseksi. Kehitysehdotukset on esitetty kahdessa eri muodossa, jotta opinnäytetyön lopputuotos palvelisi toimeksiantajayritystä mahdollisimman hyvin. Toimeksiantajayritys ryhtyy kehittämään uusien myyjien perehdytystä opinnäytetyön tuotoksen ohjaamana.
Tutkimuksen tietopohja koostuu perehdytykseen liittyvästä teoriasta, jota tarkasteltiin laajasti eri näkökulmista sekä monipuolisesti eri lähteitä hyödyntäen. Onnistuneessa perehdytyksessä tulee ottaa huomioon useita perehdytykseen vaikuttavia teemoja, kuten perehdytyksen tavoitteet, toimiva perehdytysprosessi, perehdytyksen osapuolet sekä perehdytyksen arviointi ja kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Ensin toteutettiin uusien myyjien perehdytystä koskeva tutkimus. Tulosten perusteella luotiin kehitysehdotus, joka tarjoaa toimintatapoja toimeksiantajayrityksen perehdytyksen kehittämiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, mikä mahdollisti tutkittavan aiheen syvällisen ymmärryksen. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastatteluita sekä avointa haastattelua.
Teemahaastatteluiden tuloksista selvisi, että uusien myyjien perehdytyksessä on tällä hetkellä useita asioita, jotka kaipaavat kehittämistä. Eniten kehitystä kaivataan perehdytyksen resursseihin sekä perehdytyksen seurantaan ja arviointiin. Avoimesta haastattelusta saadut tulokset olivat osittain ristiriidassa teemahaastatteluiden tulosten kanssa. Tämän syyksi ilmeni kokemusten aikasidonnaisuus. Tutkimuksen keskeisemmäksi tulokseksi nousi neljä uusien myyjien perehdytykseen liittyvää kehityskohdetta, joita olivat yksilöllisyyden huomioiminen, tuotetietouden opastamisen määrä, tietoisuus perehdytysjakson pituudesta sekä palautteen antaminen.
Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotukset toimeksiantajayrityksen uusien myyjien perehdytyksen parantamiseksi. Kehitysehdotukset on esitetty kahdessa eri muodossa, jotta opinnäytetyön lopputuotos palvelisi toimeksiantajayritystä mahdollisimman hyvin. Toimeksiantajayritys ryhtyy kehittämään uusien myyjien perehdytystä opinnäytetyön tuotoksen ohjaamana.