Kaverikoiria vai koirakavereita? : Kaverikoiratoiminnan mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa
Holopainen, Maiju; Halonen, Suvi (2013)
Holopainen, Maiju
Halonen, Suvi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221014
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kehittää kaverikoiratoiminnan mahdollisuuksista päiväkodissa kertova esite. Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli yksityinen päiväkoti Tuhkimo, jonka omistaa Tiinan taaperot KY. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi Kaverikoiria vai koirakavereita? -esite kaverikoiratoiminnasta päiväkodissa.
Tarkoituksenamme oli tässä opinnäytetyössä tuottaa selkeä ja informatiivinen esite kaverikoiratoiminnasta yhteistyökumppanillemme. Tavoitteenamme oli, että esitteen avulla päiväkodissa voidaan hyödyntää lasten aitoa kiinnostusta eläimiä kohtaan ja toteuttaa kaverikoiratoimintaa päiväkodissa. Tavoitteenamme oli myös tuoda esille eläinten ja varsinkin koirien merkitys lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Esitteen tiedot saimme learning cafe -menetelmällä päiväkodin henkilöstöltä. Päiväkodin lapset osallistuivat esitteet tekemiseen kertomalla ajatuksiaan koirista ja piirtämällä koira-aiheisia piirustuksia. Saimme aiheesta tietoa myös kaverikoiratoiminnassa mukana olevilta ihmisiltä sekä kirjallisista lähteistä. Jatkossa kaverikoiratoimintaa ja sen vaikutuksia varhaiskasvatuksessa tulisi arvioida pitkittäistutkimuksen avulla, jotta toiminnan positiivisia vaikutuksia voitaisiin arvioida ja hyödyntää paremmin. Jatkossa voitaisiin tutkia lasten mielipiteitä ja kokemuksia kaverikoiratoiminnasta päiväkodissa.
Tarkoituksenamme oli tässä opinnäytetyössä tuottaa selkeä ja informatiivinen esite kaverikoiratoiminnasta yhteistyökumppanillemme. Tavoitteenamme oli, että esitteen avulla päiväkodissa voidaan hyödyntää lasten aitoa kiinnostusta eläimiä kohtaan ja toteuttaa kaverikoiratoimintaa päiväkodissa. Tavoitteenamme oli myös tuoda esille eläinten ja varsinkin koirien merkitys lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Esitteen tiedot saimme learning cafe -menetelmällä päiväkodin henkilöstöltä. Päiväkodin lapset osallistuivat esitteet tekemiseen kertomalla ajatuksiaan koirista ja piirtämällä koira-aiheisia piirustuksia. Saimme aiheesta tietoa myös kaverikoiratoiminnassa mukana olevilta ihmisiltä sekä kirjallisista lähteistä. Jatkossa kaverikoiratoimintaa ja sen vaikutuksia varhaiskasvatuksessa tulisi arvioida pitkittäistutkimuksen avulla, jotta toiminnan positiivisia vaikutuksia voitaisiin arvioida ja hyödyntää paremmin. Jatkossa voitaisiin tutkia lasten mielipiteitä ja kokemuksia kaverikoiratoiminnasta päiväkodissa.