Sosiaalipedagoginen koiratoiminta lasten ja nuorten kuntoutumisen tukena
Rasi, Anni; Ek, Jasmin (2013)
Rasi, Anni
Ek, Jasmin
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoutta koiratoiminnan hyödyistä, mahdollisuuksista
ja käyttötarkoituksista kuntoutumisprosessin tukijana. Vaikka koiratoimintaa
voidaan hyödyntää minkä tahansa asiakasryhmän parissa, työn aiheeksi valikoituivat
lapset ja nuoret. Työn tilaajana toimii Carean sosiaalipalveluiden avohuollon yksikkö
Versokoti, jonka asiakkaat ovat lapsia ja nuoria. Opinnäytetyössä käsitellään myös,
millainen lapsen tai nuoren kuntoutumisprosessi on ja millaisia haasteita se pitää sisällään.
Työn taustateoriana käytetään sosiaalipedagogiikkaa, johon myös sosiaalipedagoginen
koiratoiminta pohjautuu. Haastattelimme sosiaalipedagogista koiratoimintaa tuottavan
yrityksen perustajaa Helena Prepulaa saadaksemme kokemukseen pohjautuvaa tietoa
toiminnan hyödyistä. Lisäksi teetimme sähköpostitse kyselyn Versokodin kahdeksalle
työntekijälle. Vastausprosentti oli 50. Kyselyllä selvitimme lasten ja nuorten ohjaajina
toimivien sosiaalialan ammattilaisten ajatuksia koiratoiminnasta. Halusimme myös
selvittää, oliko koiratoiminta heille entuudestaan tuttua, sekä kuulla ajatuksia siitä,
voitaisiinko heidän mielestään koiratoiminnalla tukea yksikön asiakkaiden kuntoutumista.
Sosiaalipedagoginen koiratoiminta soveltuu hyvin lasten ja nuorten kuntoutumisen tukemiseen,
sillä toimintaa voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Versokodin työntekijöiden
ajatukset koiratoiminnasta olivat positiivisia, ja haastattelun kautta nousi esille
monia kuntoutumisen haasteita, joihin koiratoiminnan avulla voitaisiin vaikuttaa.
Kuntoutumisprosessin suurimpia haasteita ovat motivaation löytäminen ja ylläpitäminen,
mutta koiratoiminnan avulla motivoinnin on todettu olevan helpompaa. Lapsen
tai nuoren kuntoutumisprosessissa on tärkeää huomioida koko perhe tai muut kuntoutujalle
tärkeät läheiset, ja yhteisöllisen koiratoiminnan kautta tämä käy kuin itsestään.
ja käyttötarkoituksista kuntoutumisprosessin tukijana. Vaikka koiratoimintaa
voidaan hyödyntää minkä tahansa asiakasryhmän parissa, työn aiheeksi valikoituivat
lapset ja nuoret. Työn tilaajana toimii Carean sosiaalipalveluiden avohuollon yksikkö
Versokoti, jonka asiakkaat ovat lapsia ja nuoria. Opinnäytetyössä käsitellään myös,
millainen lapsen tai nuoren kuntoutumisprosessi on ja millaisia haasteita se pitää sisällään.
Työn taustateoriana käytetään sosiaalipedagogiikkaa, johon myös sosiaalipedagoginen
koiratoiminta pohjautuu. Haastattelimme sosiaalipedagogista koiratoimintaa tuottavan
yrityksen perustajaa Helena Prepulaa saadaksemme kokemukseen pohjautuvaa tietoa
toiminnan hyödyistä. Lisäksi teetimme sähköpostitse kyselyn Versokodin kahdeksalle
työntekijälle. Vastausprosentti oli 50. Kyselyllä selvitimme lasten ja nuorten ohjaajina
toimivien sosiaalialan ammattilaisten ajatuksia koiratoiminnasta. Halusimme myös
selvittää, oliko koiratoiminta heille entuudestaan tuttua, sekä kuulla ajatuksia siitä,
voitaisiinko heidän mielestään koiratoiminnalla tukea yksikön asiakkaiden kuntoutumista.
Sosiaalipedagoginen koiratoiminta soveltuu hyvin lasten ja nuorten kuntoutumisen tukemiseen,
sillä toimintaa voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Versokodin työntekijöiden
ajatukset koiratoiminnasta olivat positiivisia, ja haastattelun kautta nousi esille
monia kuntoutumisen haasteita, joihin koiratoiminnan avulla voitaisiin vaikuttaa.
Kuntoutumisprosessin suurimpia haasteita ovat motivaation löytäminen ja ylläpitäminen,
mutta koiratoiminnan avulla motivoinnin on todettu olevan helpompaa. Lapsen
tai nuoren kuntoutumisprosessissa on tärkeää huomioida koko perhe tai muut kuntoutujalle
tärkeät läheiset, ja yhteisöllisen koiratoiminnan kautta tämä käy kuin itsestään.