PaloDEx Group Oy:n verkkokoulutukset ja niiden kehittäminen
Heimsch, Sari (2013)
Heimsch, Sari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia PaloDEx Group Oy:n järjestämää asiakaskoulutusta kansainvälisille jakelijoilleen ja pohtia verkkokoulutusympäristön hyödyntämistä osana yrityksen koulutustarjontaa. Lisäksi tehtävänä oli selvittää, miten konserniyrityksen käytössä oleva verkkoalusta, WebEx, toimii koulutusympäristönä ja onko mahdollista integroida kyseinen työkalu muuhun koulutukseen. Verkkokoulutuksen laatutaso haluttiin olevan samalla tasolla kuin perinteisen koulutuksen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona PaloDEx Group Oy:lle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla PaloDEx Group Oy:n kouluttajia Suomesta, USA:sta ja Saksasta. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluna ja puolistrukturoituna lomakekyselynä. Haastattelut nauhoitettiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi, joista kaksi toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että verkkokoulutus on tehokas ja joustava toimintamalli, joka ei ole aikaan tai paikkaan sidottua koulutusta. Tieto saadaan laajasti jakelijaverkoston ulottuville ja asiakkaat saavat hyötyä mm. aika- ja kustannussäästöinä. Haastateltavat kokivat WebEx-ympäristön toimivana, mutta koulutusta tarvitaan sen käyttöönottamiseksi laajemmin. Samoin haastateltavat kokivat tarvitsevansa ohjausta itse verkko-opetukseen. Lisäksi yrityksessä tarvitaan selkeä verkkokoulutuksen prosessikuvaus, WebEx-käyttöohjeet ja kurssien oheismateriaalit tuotemerkeittäin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla PaloDEx Group Oy:n kouluttajia Suomesta, USA:sta ja Saksasta. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluna ja puolistrukturoituna lomakekyselynä. Haastattelut nauhoitettiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Haastatteluja tehtiin yhteensä viisi, joista kaksi toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että verkkokoulutus on tehokas ja joustava toimintamalli, joka ei ole aikaan tai paikkaan sidottua koulutusta. Tieto saadaan laajasti jakelijaverkoston ulottuville ja asiakkaat saavat hyötyä mm. aika- ja kustannussäästöinä. Haastateltavat kokivat WebEx-ympäristön toimivana, mutta koulutusta tarvitaan sen käyttöönottamiseksi laajemmin. Samoin haastateltavat kokivat tarvitsevansa ohjausta itse verkko-opetukseen. Lisäksi yrityksessä tarvitaan selkeä verkkokoulutuksen prosessikuvaus, WebEx-käyttöohjeet ja kurssien oheismateriaalit tuotemerkeittäin.