Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lahden kaupungin Terveysneuvon puhelinneuvonta

Alanne, Jaana; Behm, Laura; Heinonen, Leila (2013)

 
Avaa tiedosto
Alanne_Jaana_Behm_Laura_Heinonen_Leila.pdf (605.9Kt)
Lataukset: 


Alanne, Jaana
Behm, Laura
Heinonen, Leila
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621353
Tiivistelmä
Vuonna 2005 voimaan tullut hoitotakuulaki edellyttää kunnilta hoidontarpeenarvioinnin ja terveydenhoidonpalveluihin pääsyn lakisääteisesti. Edellytyksenä,että Lahdessa kyseistä lakia pystyttiin noudattamaan käytännössä, perustettiin
vuonna 2005 Päijät- Neuvo, sittemmin Terveysneuvo. Se on Lahden kaupungin terveyspalveluiden avoterveydenhoidon yksikkö, joka toteuttaa hoitotyön puhelinneuvontaa ja tekee hoidontarpeenarvointia. Terveysneuvossa annetaan yleistä ja yksilöllistä terveyspalvelujen neuvontaa sekä kotihoito-ohjeita, joiden ansiosta jonot terveyspalveluihin lyhenevät ja terveyskeskusten henkilöstöresurssit voidaan kohdentaa tarkoituksenmukaisesti.

Tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa ja lisätä tietoa Lahden kaupungin terveyspalvelujen avohoidon henkilöstössä työkenteleville terveyspalveluiden
ohjausjärjestelmästä sekä Terveysneuvosta. Tavoitteena oli selventää hoitotakuulain merkitystä hoitotyön puhelinneuvontaan ja kuvata hoitotyön puhelinneuvontaa. Toteutimme opinnäytetyön laadullisella kyselytutkimuksella ja
kohderyhmänä oli Terveysneuvon kaksitoista terveyden ja sairaanhoitajaa. Tutkimuskysymyksillämme tutkittiin terveyskeskusten ja Terveysneuvon yhteistyön toimivuutta, hoitotyön puhelinneuvontaan tarvittavaa osaamista ja
ominaisuuksia sekä sitä, onko hoitotyön ammatillinen koulutus riittävä hoitotyön puhelinneuvonta työhön vai vaaditaanko täydennyskoulutusta. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 58 %, joka oli matalampi kuin odotimme. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat kokivat terveyskeskusten ja Terveysneuvon yhteistyön sujuvan hyvin. Hoitotyön puhelinneuvontatyö edellyttää laaja-alaista työkokemusta, hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja sopeutumista
muutoksiin. Tulosten mukaan muutokset ja huoli tulevaisuudesta askarruttivat henkilöstöä. Ammatillinen koulutus ei anna riittävää pätevyyttä hoitotyön puhelinneuvontaan, vaan selkeästi tarvitaan täydennyskoulutusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste