Asiakkuuksien hallinta ohjelmapalveluyrityksissä Etelä-Karjalassa
Nurmilinna, Netta; Juutilainen, Sandra (2013)
Nurmilinna, Netta
Juutilainen, Sandra
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia järjestelmiä ohjelmapalveluyritykset Etelä-Karjalassa käyttävät apuna asiakkuuksien hallinnassaan.
Työtä varten tutkittiin asiakkuudenhallintaan liittyvää teoriaa sekä selvitettiin, minkälaisia asiakkuudenhallintajärjestelmiä on olemassa. Opinnäytetyötä varten otettiin selvää Etelä-Karjalan alueella toimivista ohjelmapalveluyrityksistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta kyselylomakkeita apuna käyttäen. Kyselylomakkeet lähetettiin yrityksille sähköpostitse.
Tutkimuksen tulos osoitti, että asiakkuudenhallintajärjestelmiä ei käytetä. Kyselyn tulos oli heikko, sillä yritykset eivät olleet aktiivisia vastaamaan kyselyihin, vaikka se oli lyhyt ja kattava. Vastauksen lähettäneet yritykset eivät itse käyttäneet asiakkuudenhallintajärjestelmiä yrityksissään, vaikkakin olivat tietoisia niiden olemassaolosta.
Alueen ohjelmapalveluyrityksien tulisi käyttää asiakkuudenhallintajärjestelmiä, sillä kilpailu alueella ohjelmapalveluyrityksissä on kovaa ja asiakkaita rajoitetusti. Asiakkuudenhallintajärjestelmät olisivat todennäköisesti suuri kilpailuetu ohjelmapalveluyritysmarkkinoilla.
Työtä varten tutkittiin asiakkuudenhallintaan liittyvää teoriaa sekä selvitettiin, minkälaisia asiakkuudenhallintajärjestelmiä on olemassa. Opinnäytetyötä varten otettiin selvää Etelä-Karjalan alueella toimivista ohjelmapalveluyrityksistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta kyselylomakkeita apuna käyttäen. Kyselylomakkeet lähetettiin yrityksille sähköpostitse.
Tutkimuksen tulos osoitti, että asiakkuudenhallintajärjestelmiä ei käytetä. Kyselyn tulos oli heikko, sillä yritykset eivät olleet aktiivisia vastaamaan kyselyihin, vaikka se oli lyhyt ja kattava. Vastauksen lähettäneet yritykset eivät itse käyttäneet asiakkuudenhallintajärjestelmiä yrityksissään, vaikkakin olivat tietoisia niiden olemassaolosta.
Alueen ohjelmapalveluyrityksien tulisi käyttää asiakkuudenhallintajärjestelmiä, sillä kilpailu alueella ohjelmapalveluyrityksissä on kovaa ja asiakkaita rajoitetusti. Asiakkuudenhallintajärjestelmät olisivat todennäköisesti suuri kilpailuetu ohjelmapalveluyritysmarkkinoilla.