Markkinointiprojekti palvelun tunnettavuuden lisäämiseksi sosiaali- ja terveyspalveluiden hallintojohtajien piirissä : CASE: HyvinvointiTV
Kortelainen, Kirsi (2013)
Kortelainen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621458
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa markkinointiprojektia joka tähtää HyvinvointiTV® palvelun tunnettavuuden lisäämiseen sosiaali- ja terveyspalveluiden hallintojohtajien piirissä. Työ pohjautuu markkinoinnin teoriaan ja projektin hallintaan. Tämän palvelun käyttöön otolla on yhteiskunnallista merkitystä. Suomessa on tällä hetkellä jo yli miljoona vanhusta ja heidän määränsä on kasvussa. Se on yksi suurimpia yhteiskunnallisia haasteita tämän päivän Suomessa. Kehitetty uusi palvelu tukee ikäihmisten itsenäistä selviytymistä omissa kodeissaan ja se on samalla myös väline osallistujien keskinäiseen yhteydenpitoon. HyvinvointiTV® antaa uuden keinon tuoda kunnallisiakin palveluja vanhusten saataville tehokkaasti ja vähemmillä panostuksilla.
Teoria painottuu uuden palveluinnovaation lanseerausmarkkinointiin keskittyen markkinointistrategian valintaan uusien palveluiden markkinoille tuomisen yhteydessä. Sivuteemoina on käsitelty kohdemarkkinointia palvelun lanseerauksen välineenä ja visuaalista markkinointia osana kokonaisuutta. Esittelyvideon tuottaminen on liitetty osaksi opinnäytetyötä.
Projektin hallinnan teoria pohjautuu kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin aiheesta. Kokonaisuus jakaantui kolmeen osaprojektiin. Aluksi tuotettiin ulkoisille kohderyhmille suunnattu esittelyvideo. Sitä seurasi syventyminen kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon. Huipennuksena oli tiedonkeruu haastatteluin sekä kootun aineiston analysointi.
Empiirinen tutkimus tehtiin haastattelemalla sosiaali- ja terveystoimen hallintojohtajia Uudenmaan alueella metodina kvalitatiivinen teemahaastattelu. Lähestymistapa aiheeseen oli induktiivinen eli ei sisällä väittämää. Päätavoitteena oli tehdä palvelua tunnetuksi. Osatavoitteena oli kerätä aivan uutta tietoa kuntien palveluiden johtajilta HTV:n käytettävyydestä osana kuntien palvelutarjontaa. Mittareiksi valittiin saatujen liidien ja palvelunesittelytilausten määrä. Kaikkea tämän työn edetessä kerättyä tietoa tullaan käyttämään HyvinvointiTV®:n toimintasuunnitelman kehittämiseen.
Teoria painottuu uuden palveluinnovaation lanseerausmarkkinointiin keskittyen markkinointistrategian valintaan uusien palveluiden markkinoille tuomisen yhteydessä. Sivuteemoina on käsitelty kohdemarkkinointia palvelun lanseerauksen välineenä ja visuaalista markkinointia osana kokonaisuutta. Esittelyvideon tuottaminen on liitetty osaksi opinnäytetyötä.
Projektin hallinnan teoria pohjautuu kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin aiheesta. Kokonaisuus jakaantui kolmeen osaprojektiin. Aluksi tuotettiin ulkoisille kohderyhmille suunnattu esittelyvideo. Sitä seurasi syventyminen kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon. Huipennuksena oli tiedonkeruu haastatteluin sekä kootun aineiston analysointi.
Empiirinen tutkimus tehtiin haastattelemalla sosiaali- ja terveystoimen hallintojohtajia Uudenmaan alueella metodina kvalitatiivinen teemahaastattelu. Lähestymistapa aiheeseen oli induktiivinen eli ei sisällä väittämää. Päätavoitteena oli tehdä palvelua tunnetuksi. Osatavoitteena oli kerätä aivan uutta tietoa kuntien palveluiden johtajilta HTV:n käytettävyydestä osana kuntien palvelutarjontaa. Mittareiksi valittiin saatujen liidien ja palvelunesittelytilausten määrä. Kaikkea tämän työn edetessä kerättyä tietoa tullaan käyttämään HyvinvointiTV®:n toimintasuunnitelman kehittämiseen.